„Tauragės žiniose“ jau rašėme, jog Tauragės industrinio parko įkūrėjų, UAB „Švytis“ paraiška rajono savivaldybei dėl Tvenkinių gatvės asfaltavimo su įmonės prisidėjimu siekiant plėsti gamybines teritorijas bene dvi savaites kurstė aistras tarp politikų. Šiandien tarybos posėdyje pranešta, jog įmonė sutiko prisidėti ne 20, o 30 procentų projekto vertės. Nors opozicija dėl investicijų reikšmės Tauragės miestui toną sušvelnino, visgi už sprendimo projektą nebalsavo.
Reikalavo įvardyti investuotojus
Ginčas tarp politikų užvirė po to, kai spalio 4 dieną Tauragės industrinio parko įkūrėjas UAB „Švytis“ kreipėsi į savivaldybės administraciją. Paraiškoje teigiama, kad vietos ir užsienio kapitalo gamybos įmonė šioje zonoje sukūrė 800 darbo vietų. Siekiant pritraukti dar daugiau investicijų, būtina infrastruktūros plėtra, kitaip tariant, Paberžių k. Tvenkinių gatvės asfaltavimas. Šiam tikslui „Švytis“ iš nuosavų lėšų skiria 36 tūkst. eurų – 30 proc.projekto vertės, kuri preliminariai siekia 120 tūkst. eurų. o pagal 2011 metų Tarybos nustatytą tvarką, atitinka kriterijus, galinčius paspartinti darbų pradžią.
Praėjusį trečiadienį Tauragės rajono savivaldybės Ekonomikos finansų ir strateginio planavimo posėdyje projektą pristatęs savivaldybės Statybos skyriaus vedėjas Aivaras Preikšaitis teigė, jog sudaryta komisija susirinkusi nusprendė, jog šis prašymas logiškas ir vertas įgyvendinimo.
P. Petrošius tuomet sakė, jog balsuos „už“ tada, kai pamatys konkretų investuotoją, ketinantį įsikurti parke. Pirmadienį jungtiniame Tarybos komitetų posėdyje įmonės atstovė B. Stankienė pristatė investicijų planą ir įvardijo tris investuotojus, su kuriais deramasi, tačiau posėdžių salėje vėl užvirė ginčai – kvestionuota, ar Tauragei apskritai reikalingos investicijos. Diskutuota ir dėl pačios tvarkos, suteikiančios galimybę asfaltuoti rajono gatves be eilės prisidedant pareiškėjams. Ar dėl to nenukenčia duobėtose gatvėse gyvenantys rajono gyventojai?
Šį pirmadienį į jungtinį Tarybos komitetų posėdį atvyko „Švyčio“ atstovė B. Stankienė. Moteris Tarybos nariams pristatė investicinius Tauragės industrinio parko plėtros planus bei tikino Tarybos narius, jog neprisidedant prie infrastruktūros gerinimo, investuotojų dėmesio, o kartu ir savivaldybės ekonominio augimo tikėtis neverta.
Atskleidė planus
– Kaune, Klaipėdoje investuotojų laukia pilnai paruošta infrastruktūra – asfaltuotos gatvės, apšvietimas, vandentiekio, nuotekų tinklai, tuo tarpu Tauragėje yra niekas neparuošta, o investuotojams yra svarbiausia greitis. Turim suprasti, kad investuotojus į tokią teritoriją bus labai sunku prikviesti. Taip pat yra mokestinė bazė – LEZ‘uose mokesčiai yra nuliniai, tuo tarpu Tauragėje ir pelnas yra apmokestinamas, turtas, visa tai skaičiuoja investuotojai. Noriu priminti, kad Tauragės industriniame parke jau dirba 900 darbuotojų, per metus šie darbuotojai sumoka virš milijono eurų gyventojų pajamų mokesčio. Už tuos pinigus, kuriuos šie žmonės įneša per metus, būtų galima išasfaltuoti dešimt tokių gatvių. Tvenkinių gatvę mes prašome asfaltuoti tam, kad būtų galima daryti industrinio parko plėtrą, įdarbinti apie 70 darbuotojų, kas reikštų per metus apie 100 tūkst. eurų pajamų mokesčio, taigi investicija atsipirktų per vienus – dvejus metus, – Tarybos nariams kalbėjo B. Stankienė.
„Švyčio“ atstovė teigė, jog šiuo metu Tauragės industrinio parko vadovai derasi su trimis skirtingais investuotojais – modulinių namų gamybos įmone, kuri labai tiktų Tauragei, kadangi turime stipriai išvystytą gamybos pramonę, „Automotive“ pramonės detalių surinkimo įmone, įdėtinių detalių paruošimo ir gamybos įmone.
– Labai tikimės, kad su savivaldybės pagalba šiuos investuotojus pavyks pritraukti. Noriu akcentuoti, kad „Švytis“ yra TIP steigėjas ir iki šiol savo lėšomis yra visą infrastruktūrą sukūręs. Paskutinės dvi gamyklos, kurios buvo pastatytos per pastaruosius dvejus metus – jeigu nebūtų paruošta infrastruktūra, tos gamyklos nebūtų stovėjusios ir mes nebūtume turėję per 100 darbuotojų. Taigi, norint pritraukti investicijas, mes turim tam pasiruošti, – teigė B. Stankienė.
Valstybės vadovai skatina
Apie investicijų svarbą regionams pastaruoju metu itin daug kalbama valstybiniu lygiu. Tauragės industrinis parkas ekonomistų minimas ne tik kaip lyderis, traukiantis investicijas į regionus, bei kaip pavyzdys kitiems industriniams parkams. Praėjusią savaitę jame parke lankėsi ir LR Prezidentė Dalia Grybauskaitė. Ne kartą, kaip teigiamą pavyzdį jį įvardijo ekonomistas Gitanas Nausėda. Regionų lyderystės forume dalyvavęs Lietuvos laisvosios rinkos instituto prezidentas Žilvinas Šilėnas taip pat akcentavo, jog vienintelis kelias mažosioms savivaldybėms „prasigyventi“ – investicijos ir darbo vietos, kurios kelia pragyvenimo lygį, o Tauragės industrinis parkas – vienas iš geriausių natūraliai susiformavusių investicinių pramonės zonų pavyzdžių. Ekonomistas kalbėjo, jog investuotojai kuriasi pirmiausia ten, kur jau yra sukurtos gamybos tradicijos bei infrastruktūra ir klesti panašūs verslai.
Anot TIP įkūrėjo Antano Stankaus, kiekvienas bent kiek besidomintis ekonomika supranta, kad darbo vietos yra pagrindinis ekonomikos variklis ir kiekvienas investuotojas, nesvarbu ar jis didelis ar mažas, yra aukso vertės.
Trečiadienį apie investicijų svarbą šalies ūkiui ir atlyginimų didėjimui kalbėjo ir naujasis Ūkio ministras Virginijus Sinkevičius: „Turi kurtis darbo vietos, tai sudarys konkurencinį spaudimą dėl darbuotojų, tai leis kelti jų algas. Verslo tikslas yra pelnas, tačiau be pelno yra ir darbo našumas. <...> Turime investuoti, padėti verslui didinti našumą, o sukuriamą naudą perdalinti ir tarp darbuotojų“, – apie atlyginimų didėjimą šiandien tiesioginėje transliacijoje „DELFI TV Gyvai“ kalbėjo V. Sinkevičius.
Su gyventojais nekonkuruoja
Jungtiniame komitetų posėdyje keltas klausimas ir dėl gyventojams aktualių miesto gatvių asfaltavimo – ar tvarka, kuomet su prisidėjimu gatvės asfaltuojamos be eilės, kuria pastaruoju metu aktyviai ėmė naudotis verslas, neskriaudžia eilinių tauragiškių.
Savivaldybės administracijos direktorius M. Petraitis sakė, jog gyventojai su verslu nekonkuruoja, kadangi miesto gatvių asfaltavimo eiliškumo tvarkos niekas nekeičia. Planuotos Stoties, Tremtinių gatvės asfaltuojamos, daug gatvių išasfaltuota panaudojant Europos Sąjungos bei Vyriausybės Kelių priežiūros programos lėšas, tai bus daroma ir toliau. O verslo įmonių, norinčių prisidėti prie gatvių tvarkymo, nėra tiek daug. Dėl Tvenkinių gatvės finansavimo parašus yra surinkę per 70 gyventojų, gyvenančių netoliese arba dirbančių industriniame parke.
– Pirmą su prisidėjimu išasfaltavom Gaurės gatvę, antra – konkursas jau yra įvykęs, kartu su „Klasmann-Deilmann“ kitais metais jau balandį–gegužę asfaltuosim Durpyno gatvę Laukėsoje. Ir šitą jeigu mes planuojam, kaip praktika rodo, įvykus konkursui sumažinti apie 30 proc. kainą, tai reikėtų apie 70 tūkst. eurų. Tokią sumą kitų metų biudžete, manau, tikrai atrasim, taigi kitais metais turėtume ir padaryti. Dar reikia pridurti, kad čia yra ne miesto gatvė, kur reikia šaligatvį nutiesti, apšvietimą, nuotekų tinklus, čia kaina yra trigubai, keturgubai mažesnė, – sakė administracijos direktorius M. Petraitis.
Sprendimas priimtas
Dėl Tvenkinių gatvės asfaltavimo Taryba balsavo trečiadienio tarybos posėdyje. Rajono meras Sigitas Mičiulis jame kalbėjo, jog reikėtų dėkoti verslui, kuriančiam infrastruktūrą ir darbo vietas, o Tauragė visoje Lietuvoje minima geru žodžiu dėl Industrinio parko veiklos. Meras ragino tarybos narius apsispręsti dėl savivaldybės pagalbos skatinant investicijas.
Diskutuojant dėl sprendimo projekto, opozicija toną taip pat švelnino, teigdami, jos investicijos Tauragei reikalingos. Tačiau vis tiek siūlė sprendimą atidėti. Pasigirdo siūlymas asfaltuoti tik dalį kelio, kurį pateikė Stasys Lapė, tačiau už šį siūlymą balsavo tik jis pats.
Balsavime nedalyvavo dėl darbo santykių ir sandorių nusišalinę Linas ir Darius Stankai bei Tomas Raulinavičius. Opozicijos gretos taip pat buvo retesnės, nei įprastai – posėdyje nedalyvavo Viktoras Kovšovas, Eugenijus Margis bei Algirdas Mosėjus, dalyje jo – Robertas Piečia. Likę socdemai ir „tvarkiečiai“ balsavo už sprendimo atidėjimą. Sprendimas asfaltuoti gatvę su 30 proc. „Švyčio“ prisidėjimu priimtas dešimčia koalicijos partnerių balsų.