Į Tauragę atvedus dujotiekį, atsirado galimybė taikyti itin pažangią išrūgų perdirbimo technologiją, kurią, anot „Vilkyškių pieninės“ generalinio direktoriaus Gintaro Bertašiaus, Lietuvoje turėsime pirmieji. Gaurės gatvėje išdygęs 35 metrų aukščio išrūgų perdirbimo cechas jau veikia testavimo režimu. Surinkta ir didžioji dalis komandos. Pilnu pajėgumu gamyba, naudojant naująją technologiją, planuojama, bus paleista per šiuos metus. Prognozuojama, jog ji padidins įmonių grupės pajamas apie 20 mln. eurų.
Ilgalaikė investicija
2016-aisiais „Vilkyškių pieninė“ į savo antrinę įmonę AB „Modest“ investavo per 26 mln. eurų ir buvo pripažinta „Metų investuotoja“. Įmonės generalinio direktoriaus ir pagrindinio akcininko Gintaro Bertašiaus teigimu, apsisprendimą investuoti būtent Tauragėje lėmė ekonominės priežastys. Kitaip sakant, naujas išrūgų perdirbimo cechas Tauragėje išdygo tik dėl to, kad čia buvo atvestas dujotiekis, nes šiai technologijai vystyti dujos yra būtinos. Šiuo metu įranga yra derinimo stadijoje, vyksta bandymai, įrenginių paleidimo procesai. Produkto gamyba normaliu režimu turėtų startuoti per ateinančius keletą mėnesių. G. Bertašius atskleidė, jog pilnu pajėgumu cechas turėtų pradėti dirbti per vienerius metus. Esą, tik 50 procentų žaliavos sugeneruos pati įmonė, likusi dalis bus perkama iš kitų šalių.
Naujos technologijos eksploatavimas įmonių grupei papildomai sukurs apie 20 mln. eurų pajamų per metus. Tačiau, anot įmonės generalinio direktoriaus, investicija atsipirks ne per vienerius ir net ne per penkerius metus – tai ilgalaikis projektas.
Įmonės finansinių ataskaitų duomenimis, per pirmuosius devynis 2017-ųjų mėnesius bendrovės apyvarta sudarė virš 87 mln. eurų, tai yra 35 proc. daugiau, nei per tą patį laikotarpį 2016-aisiais. Kasmet bendrovė superka ir perdirba vis daugiau pieno, plečia gamybą ir eksportą.
Vieninteliai Baltijos šalyse
– Šis cechas yra skirtas ne pienui papildomai perdirbti. Taip, mes galėsime ir tai daryti, tačiau, iš esmės, jis yra skirtas giliau perdirbti išrūgoms. Tai duos papildomą pridėtinę vertę, tuo pačiu duos ir mūsų įmonių grupei konkurencingumą. Kitaip sakant, tuos žaliavinius produktus, kuriuos šiandien parduodame kitiems perdirbėjams, šiuo atveju mes perdirbsim patys. Bet, kaip minėjau, su šia įranga, ji yra pakankamai lanksti, galėsime perdirbti ir pieną. Kas dar labai svarbu, jog tai yra ypatingai moderni bei efektyvi technologija, t.y. nedideli žaliavos apdirbimo kaštai, o kokybinės produkto savybės yra ypatingos, – teigė G. Bertašius.
Bendrovės vadovas atskleidė, jog inžineriniai įrangos sprendimai į cechą atkeliavo iš Danijos, o įranga gaminta įvairiose pasaulio šalyse. Išrūgų perdirbimo technologijas, anot G. Bertašiaus, turi kiekviena sūrinė. Tačiau visos jos yra skirtingos.
– Galima išrūgas tiesiog išdžiovinti – tai labai paprasta technologija, ir galima jas skaidyti į baltymus ir angliavandenius, ir tuomet išdžiovinti. Tokią technologiją turime mes antri Lietuvoje – baltymų produktus gamina dar viena įmonė, – paaiškino „Vilkyškių pieninės“ generalinis direktorius.
Išrūgų skaidymo technologiją Europoje vysto tik trys įmonės. Tačiau, anot G. Bertašiaus, Baltijos šalyse esame pirmieji, gaminantys antrinį išrūgų angliavandenių produktą – permeatą. 95 procentai šios produkcijos bus skirta eksportui, tačiau, pasak vadovo, ir Lietuvoje yra, kas, domisi. Permeatas Europoje naudojamas dviem būdais – apie 70 proc. maistui, daugiausia konditerijai, likusi dalis – pašarų gamybai žemės ūkyje.
Iš išrūgų baltymų gaminami maisto papildai sportininkams, ši baltyminė žaliava naudojama produktų stabilizatoriams, gali naudoti vaikų maisto gamybai, gali naudoti medicinoje. Neseniai „Vilkyškių pieninė“ pristatė naują prekės ženklą – baltyminius kokteilius sportininkams „GymON“, skirtus daugiausia Vokietijos rinkai. Šį produktą vartotojai gali įsigyti tiesiai iš gamintojo – AB Vilkyškių pieninės, el. prekybos svetainėje www.gymON.eu. Taip pat kokteiliais prekiaujama ir pasaulinėje interneto prekybos platformoje amazon.com.
Dirba ir užsieniečių
Iš viso Vilkyškių pieninės grupėje dirba per 1000 žmonių. Naujame išrūgų perdirbimo ceche bus įdarbinta apie 40 – tiek darbo vietų sukurti įmonė yra įsipareigojusi, mainais už savivaldybės paramą tiesiant dujotiekį. Darbo rinka, pasak G. Bertašiaus, opi tema. Kvalifikuotų darbuotojų, galinčių valdyti modernią įrangą, Tauragėje rasti sunku, tačiau įmanoma. Šiuo metu dauguma komandos jau surinkta, tačiau įmonei vis dar trūksta kvalifikuotų darbuotojų – inžinierių, gamybos operatorių. Anot bendrovės generalinio direktoriaus, „Vilkyškių pieninė“ gali pasiūlyti įdomių pozicijų įvairiausiems specialistams. Dirbti į gimtajame krašte plėtrą vykdančią įmonę, anot vadovo, yra sugrįžę tauragiškių ir iš didmiesčių, ir iš užsienio. Esą, už konkurencingą atlyginimą kraštiečiai mielai renkasi dirbti gimtinėje. Įmonėje dirba ir užsieniečių, rekvizitai.lt duomenimis, vidutinis atlyginimas „Vilkyškių pieninėje“ siekia 871, AB „Modest“ – 735 eurų.
Taip pat didelėje bendrovėje užtikrinamos karjeros augimo perspektyvos – G. Bertašiaus teigimu, ieškant žmonių, kurie galėtų užimti besiplečiančioje įmonėje naujai atsiradusias aukštas pozicijas, pirmiausia dairomasi į vidinius resursus.
Eksportas į visą pasaulį
„Vilkyškių pieninė“ 80 procentų pajamų gauna iš eksporto ir eksportuoja produkciją į Balkanų šalis, Persijos įlanką, Aziją, Europą, netgi Afriką – iš viso, į apie 50 pasaulio šalių tarp kurių ir išsivysčiusios, ir besivystančios valstybės. Nuo 2017-ųjų pradžios įmonė pradėjo eksportą į Kinijos rinką. Bendrovės gaminamas Mozzarella sūris – pirmasis į Kiniją eksportuotas, Lietuvoje pagamintas sūris.
G. Bertašius atskleidė, jog pagrindinis įrankis, užkariauti eksporto rinkoms – tai tarptautinės parodos, kuriose daugelį metų kasmet dalyvauja.
– Dalyvaujame specializuotose parodose Paryžiuje, Kiolne, daugelį metų – Dubajuje. Trečią kartą jau dalyvavome Šanchajuje. Pasaulyje mus žino, turime įvairių tarptautinių apdovanojimų už ypatingo skonio produktų kūrimą, – sakė įmonės vadovas.
Firminė „Vilkyškių pieninės“ parduotuvė Tauragėje, anot G. Bertašiaus, nuostolio neneša, bet nėra pelningas projektas, daugiau turintis socialinę reikšmę.
– Kalbant apie parduotuvę, mums tai yra įdomus projektas. Kadangi viena iš gamyklų yra Tauragėje, čia atsirado traukos centras. Smagu, kad ta parduotuvė yra, ji turi savo tam tikrą žavesį, gerus atsiliepimus. Mums ir tas yra svarbu. Šiuo atveju nėra matuojama nauda. Yra kiti, kažkuria prasme, gal net socialiniai dalykai, – teigė G. Bertašius.