Mokytojai vieninteliai viešojo sektoriaus darbuotojai, kurie atlyginimą gauna ne už etatą, o už atskiras valandas. Skaičiuojama, kad kas trečias mokytojas gauna vos 420 eurų į rankas. Vyriausybė žada, kad vidutinis mokytojų atlygis po reformų sieks 1 tūkst. eurų. Tačiau pasibaigus mokslo metams ir mokiniams pasinėrus į atostogų džiaugsmus, mokytojai vis dar nežinioje, kokias algas jie gaus nuo rugsėjo. Mokytojų etatinio darbo užmokesčio sistema (MEDUS) skirsto pedagogus į skirtingas barikadų puses, vieni tam pritaria, kitiems klausimų kyla daugiau, nei yra atsakymų. Ar skambiai pavadintas etatinis modelis užtikrins mokytojams saldesnį gyvenimą?
Jau nuo rugsėjo
Mokytojas – prestižinė profesija, – viena iš šimtmečio idėjų Lietuvai. Šiuo lozungu apsiginklavę politikai ėmėsi skubios švietimo reformos – Seimas praėjusį penktadienį pritarė mokytojų etatinio darbo užmokesčio modelio įvedimui. Jau nuo šio rugsėjo atlyginimai mokytojams bus pradėti skaičiuoti, kaip ir daugumai dirbančiųjų: už etatą, nebe už atskiras valandas. Švietimo ir mokslo ministerija skelbia, esą tai leis mokytojams atlyginti už visus mokyklos bendruomenei atliekamus darbus, ne tik pamokas ir su jomis susijusią veiklą. Vyriausybės nuomone, toks darbo užmokestis į mokyklas pritrauks daugiau jaunų specialistų, nes etatinis darbo užmokestis užtikrins didesnį socialinį saugumą, didesnius mokytojų atlyginimus.
Mokytojo darbo laikas bus skirstomas į tris dalis: kontaktinės valandos, t. y. pamokos, pasirengimas joms bei darbas bendruomenei. Mokytojų etatus sudarys 1512 metinių valandų. Iš jų kontaktinei veiklai – pamokoms, konsultacijoms, būrelių vedimui ir pan. – galima bus skirti iki 1008 val. per metus, pradedantiesiems mokytojams – iki 756 val. per metus.
Pagal naują tvarką bus suformuota 28 tūkst. mokytojų pareigybių, žadama, jog vidutinis mokytojo darbo užmokestis didės apie 20 proc., iki 1 tūkst. eurų. Valandoms už papildomus darbus atlyginti nuo rugsėjo 1 dienos iš valstybės biudžeto skiriama 17,4 mln. eurų. Iš viso naujam mokytojų darbo užmokesčio modeliui įvesti iš valstybės biudžeto numatoma skirti 95 mln. eurų.
Vadovai pritaria
Martyno Mažvydo progimnazijos direktorius Remigijus Masteika dėl etatinio mokytojų užmokesčio savo nuomonę išreiškė viešai. „Įvedus mokytojų etatinį darbo užmokesčio modelį, mokytojams bus užtikrinimas jų emocinis ir socialinis saugumas ir stabilumas“, – portale DELFI publikuotame tekste teigė R. Masteika. Direktoriaus nuomone, mokytojai turėtų džiaugtis, nes jų darbo užmokestis pagaliau bus pastovus ir nesvyruos dėl kasmet kintančių kontaktinių valandų skaičiaus. R. Masteikai pritaria ir „Šaltinio“ progimnazijos direktorė, Jūratė Lazdauskienė: „esu už etatinį mokytojų darbo užmokesčio modelį“, – teigė mokyklos vadovė.
Tauragės Žalgirių gimnazijoje dirbanti anglų kalbos mokytoja Janina Pukelienė mano, kad šitą tvarką reikėjo įvesti seniai.
– Tikiuosi bus daugiau aiškumo ir apmokama bus už viską, ką darome, nes dabar būna ir taip, kad vieni dirba daugiau, kiti mažiau, o gauna vienodai. Tikiuosi sąžiningumo, o algų pakėlimas, kaip teigė ministerijos atstovai, bus vykdomas per koeficientų kėlimą. Mano nuomone, šis etatinis mokytojų darbo užmokesčio modelis labiau naudingas mažoms mokykloms, didžiosioms – abejotinas, – teigė J. Pukelienė.
Tačiau Tauragės rajono savivaldybės Švietimo ir sporto skyriaus vedėjas Egidijus Šteimantas naująjį modelį apibūdino lakoniškai.
– Kol vyko diskusijos dėl įvedimo, visi pedagogai metėsi ir nežinojo gerai čia bus ar nelabai, bet šiai dienai jau turime priimtą ministerijos sprendimą ir jis yra toks koks yra. Sunku pasakyti, ar šis modelis prigis, ar jis reikalingas ir naudingas, manau per metus tikrai išryškės naujo modelio pliusai ir trūkumai, – kalbėjo E. Šteimantas.
Baiminamasi savivaliavimo
Diskutuojant apie etatinio mokytojų apmokėjimo modelį, niekas neabejoja kilniais jo tikslais, tačiau abejojama dėl įgyvendinimo metodų ir įžvelgiama daug grėsmių. Lietuvių kalbos mokytoja ir Tauragės rajono tarybos narė Efrema Bitinienė teigė, kad mokytojų etatinis darbo apmokėjimo įvedimas sveikintinas, bet diskutuotinas, neišgrynintas Seimo daugumos forsuojamas sprendimas.
– Mokytojų atlyginimų pertvarka būtina, etatinis darbo apmokėjimas – stabilus, nepriklausomas nuo kintančio pamokų krūvio atlyginimas – užtikrina mokytojų finansinį saugumą. Kelia abejonių pats apmokėjimo modelis. Seimas skubotai patvirtino pedagogų etatinį darbo apmokėjimą, todėl lieka per mažai laiko teikiamą modelį taikyti praktikoje. Šią vasarą neramiai atostogauja dauguma pedagogų – nežino tikslaus, apibrėžto savo darbo krūvio. Kaip žinia, kai kurie rajono įstaigų vadovai skaičiavo kitų mokslo metų mokytojų darbo krūvius pagal senąjį ir naująjį modelius. Kiti vadovai laukė Seimo sprendimo. O juk startuojama pagal priimtą sprendimą nuo šio rugsėjo. Ar taip įvardijamas MEDUS (etatinio apmokėjimo modelis) neapkars? Baiminamasi perdėto biurokratizmo, fiktyvių veiklų prirašinėjimo, įstaigų vadovų „legalizuoto“ savivaliavimo skirstant „bendruomeninį darbą“. Atlyginimų tvarkos kaitai nėra deramai pasiruošta. Pasak ŠMM atstovų, siekiama įvedant etatinį darbo apmokėjimą didinti mokytojams darbo užmokestį. Jei to siekiama, tai kodėl paprasčiausiai nedidinami koeficientai? Ar patvirtintu etatiniu mokytojų darbo užmokesčiu nebėgama nuo grėsmingos šalies problemos – neracionalaus mokyklų tinklo pertvarkymo? Kaip „klasės krepšelis“? Tarp eilučių lieka ugdymo kokybė. Daugiau klausimų nei atsakymų, – samprotavo E. Bitinienė.
Linkėjo kantrybės
Tauragės rajono pedagogų profsąjungos pirmininkas Gediminas Marozas teigia, kad nuomonių šiuo klausimu yra įvairių. Jo nuomone, planuojamas modelis yra adekvatus, deja nesusijęs su atlyginimų didinimu, finansavimas ugdymo įstaigoms – neaiškus.
– Gandų mokyklose sklando daug, nei mokytojai, nei direktoriai nieko nežino ir tai, mano nuomone, skatina nepasitenkinimą. Aš pats nesu nei prieš, nei labai už, nors iš kolegų girdima daug nuogąstavimų ir juos pilnai suprantu, nes neramina greiti valdžios sprendimai. Labiausiai džiaugiuosi dėl to, kad mažėjant mokinių skaičiui rajone, nemažės darbo užmokestis. Nebeliks „kvailos“ konkurencijos dėl mokinio krepšelio. Manau, laikas viską sutvarkys, rugsėji–spalis–lapkritis pedagogai apsipras ir nusiramins, – savo įžvalgomis dalijosi G. Marozas. Pokalbį su žurnaliste Tauragės rajono pedagogų profsąjungos pirmininkas G. Marozas baigė palinkėjimu: „kantrybės visiems mokytojams!“.
Etatinis darbo užmokestis bus taikomas visiems valstybinių ir savivaldybių bendrojo ugdymo mokyklų, taip pat profesinių mokyklų ir neformaliojo švietimo mokytojams, ir pradedamas taikyti nuo šių metų rugsėjo 1 d.
Seimas taip pat priėmė Švietimo įstatymo pataisą, kuria mokinio krepšelio finansavimo modelį keičia klasės krepšelis. Nuo rugsėjo dalis ugdymo lėšų bus skaičiuojamos ne pagal kiekvieną mokinį, o pagal klasių skaičių ir dydį. Dabar dotacija mokinio krepšeliui sudaro beveik 611 mln. Eur. Nuo rugsėjo 1 d. mokykloms finansuoti pagal naują modelį prie šios sumos papildomai numatyta 5,4 mln.
Lėšas mokyklų ūkiui išlaikyti, kaip ir iki šiol, skirs savivaldybės.