Nors pernai tauragiškiai turėjo progą pamatyti elektrobusą „Solaris“ iš arti ir netgi juo nemokamai pasivėžinti, pirmadienį planuotas trijų ekologiškų transporto priemonių pirkimo viešasis konkursas neįvyko. Paraiškos jame dalyvauti nepateikė nė vienas dalyvis, todėl teks skelbti viešąjį pirkimą iš naujo. Europos Sąjungos finansuojamo projekto pagalba įsigijusi tris elektrobusus Tauragė taptų pirmąja savivaldybe Lietuvoje, kurios gatvėmis riedėtų tylios ir ekologiškos transporto priemonės. „Tauragės žinios“ domisi, kas atbaidė tiekėjus, su kuriais pernai bemaž buvo sukirsta rankomis.
Pernai kovo pabaigoje į Tauragę buvo atvykę elektrobuso „Solaris“ gamintojų atstovai. Tuomet autobusas su užrašu „Esu tylus ir saugau gamtą“ Tauragės gatvėmis riedėjo keletą dienų. Tauragiškiams buvo pristatytas naujausios kartos elektrinis autobusas „Solaris Urbino Electric 12“, pagamintas Lenkijoje. Tauragėje tąkart svečiavosi Lenkijos ambasados Lietuvoje II sekretorius Dawid Tomaszewski, „Solaris“ direktorius Baltijos šalyse Krzysztof Kowalski, „Solaris Bus and Coach Latvia“ Lietuvos regiono vadovas Donatas Mačiulis.
– Nupirkus 3 elektrobusus, mieste greičiausiai važinėtų tik ekologiškos transporto priemonės. Pakrautas elektrobusas „Solaris“ per dieną gali nuvažiuoti 150–200 km, ko pilnai pakanka vietiniams miesto maršrutams vykdyti. Skaičiuojama, kad 1 elektros autobuso eksploatacinės išlaidos – apie 0,11–0,12 Eur/km, kai tuo tarpu 10–15 metų senumo dyzelinio autobuso – trigubai didesnės – 0,36 Eur/km, – elektrobusų privalumus vardijo Tauragės autobusų parko direktorius Rimantas Martinavičius.
Šį pavasarį Tauragės savivaldybei susisiekimo ministro Roko Masiulio įsakymu elektrobusams įsigyti skirta beveik 680 tūkst. eurų ES Sanglaudos fondo lėšų, dar apie 120 tūkst. eurų planuoja prisidėti pati savivaldybė. Tačiau atėjus konkurso dienai, paaiškėjo, jog jis neįvyko. Savivaldybės administracijos direktorius Modestas Petraitis teigė, jog konkurso sąlygos bus peržiūrėtos ir bus skelbiamas naujas viešasis pirkimas.
Tauragės autobusų parko direktorius Rimantas Martinavičius „Tauragės žinioms“ sakė nustebęs, jog konkurse nedalyvavo nė vienas tiekėjas, o apie to priežastis teigė galintis tik spėlioti. Visgi greičiausiai, anot vadovo, koją pakišo per mažas biudžetas.
– Mes šiuo atveju esame kaip ir nuošalyje, konkursą organizuoja savivaldybė. Aš galvoju, kad konkurso sąlygos buvo stiprokos, ir tiekėjai tiesiog netilpo į kainą. Be to, buvo du segmentai – mums reikia dviejų mažesnių autobusų ir vieno didelio, galbūt tai jiems nepatiko. Bet aš manau, kad viskas bus gerai, pakoregavus konkurso sąlygas atsiras ir tiekėjų. Reikėtų išsiaiškinti, galbūt jie pateikė kažkokius pasiūlymus, dėl konkurso sąlygų, kurios juos tenkintų. Aš pats buvau nustebęs, kodėl jie nedalyvavo, – teigė R. Martinavičius.
Vežėjų asociacijos „Linava“ viceprezidentas teigė, jog Europoje yra apie 10 elektrobusų gamintojų – čekų gamintojas „Iveco“ taip pat švedų „Volvo“. Tačiau R. Martinavičius svarstė, jog šių markių elektrobusai greičiausiai yra dar brangesni, nei „Solaris“. Taip pat autobusų parko direktorius minėjo, jog pasaulyje labai populiarūs kiniški elektrobusai, kinai jų pagamina apie 90 proc., tačiau Europoje jais dar neprekiaujama dėl griežto reglamentavimo.
Susisiekus su „Solaris Bus and Coach Latvia“ Lietuvos regiono vadovu Donatu Mačiuliu, kuris pernai lankėsi Tauragėje, šis Tauragės žinioms sakė, jog vienintelė ir pagrindinė priežastis, nulėmusi sprendimą nedalyvauti konkurse yra biudžetas.
– Už tokią kainą pasiūlyti elektrobusų mes negalime. Todėl net netikslinga būtų buvę dalyvauti konkurse. Gal kas nors ir gali, mes tikrai ne. Kalbant apie mažesnius, mes galėtume pasiūlyti kainą nuo 320 tūkstančių, didesnio kaina prasideda nuo 400 tūkst. eurų, – teigė D. Mačiulis.
Paklaustas, ar jeigu bus pakeistos konkurso sąlygos, jame dalyvaus, atstovas patikino, jog juos šis konkursas tikrai domina. Esą yra daug faktorių, kurie gali nulemti sprendimą dalyvauti ar ne konkurse, tarp jų ir techninės sąlygos.
D. Mačiulis teigė, jog Lietuvoje miestų gatvėmis elektrobusai nerieda. Esą yra hibridinių elektra-dujomis varomų transporto priemonių. „Solaris“ pernai taip pat bandė Vilnius, Kaunas bei Klaipėda. Tačiau kol kas nė vieno, pasak D. Mačiulio, nenupirkta.
Daugiausia „Solaris“ autobusų įsigyja Lenkija, Vokietija, Italija, Skandinavija. 2017 m. bendrovė pristatė 1 397 autobusus, tarp jų – ir elektrinius bei varomus suspaustomis gamtinėmis dujomis ar hibridinius.