2018 Spalio 22 d.
Pirmadienis
Budintis reporteris
(8 446) 51 470
8 687 80 318

Aktualijos

Patyliukais: apmokestins jūsų automobilį, uždraus senesnius, didins akcizą dyzelinui

  • Įkelta: 2018-07-31
Žilvinas ŠILĖNAS

Pažadai, kad valdžia neapmokestins žmonių, turinčių automobilius, pasirodo, buvo tik pažadai. Pamenate, kaip premjeras sakė, kad, jei mokestis ir bus, tai gal tik jauniems žmonėms, kurie perka senus galingus automobilius. Cituojant patį premjerą: „Mes kalbėjome apie tuos žmones, kurie planuoja įsigyti senus ir taršius automobilius, ne tuos, kurie turi. Visuotinio automobilių mokesčio mūsų Vyriausybė neplanuoja įvesti.“

Kurgi ne. O va, prisidengdama vasariniu karščiu, Aplinkos ministerija paruošė „Oro užterštumo mažinimo planą“. Jame nugulė ir automobilių mokestis, ir didinamas akcizas dyzelinui, ir draudimas įregistruoti vidutinio senumo automobilius. Tai kaip čia yra? Aplinkos ministerija – ne Vyriausybės dalis? Štai ką jums paruošė Vyriausybė, kuri, kaip pati sakė, tikrai tikrai neplanuoja apmokestinti jūsų automobilio.

Pirma – lengvųjų automobilių apmokestinimą pagal taršos lygį. Tiksli formulė ar principas nėra nurodyta. O tai reiškia, kad valdžia gali nuspręsti apmokestinti ir automobilius su didesnės galios varikliais, ir senesnius automobilius.

Bet juk naujo mokesčio nereikia. Jau dabar žmonės moka akcizo mokestį. Beje, mokate ne tik akcizą ir PVM, bet dar ir PVM, kuriuo apmokestinamas akcizo mokestis. Mokestis, kuriuo apmokestinamas mokestis! Taigi, jei benzinui išleidžiate 10 eurų, faktiškai jo įpilate tik už 4 eurus. 6 eurai (5 eurai už akcizą, 1 euras už PVM) nukeliauja mokesčiams. Keliams tiesti, remontuoti ir prižiūrėti iš tų pinigų nukeliauja tik apie 2,50 euro. Vadinasi, pusė akcizo jau dabar veikia kaip taršos mokestis. Tai kam įvesti naują?

Juolab kad dabartinė sistema daug tikslesnė. Kas sudegina daugiau kuro, dažniausiai ir išmeta daugiau teršalų, tas daugiau ir sumoka. Jei būtų įvestas automobilių mokestis, skaičiuojamas, pavyzdžiui, nuo variklio tūrio, tai jis apmokestintų ne realią taršą, o potencialią taršą. Reikėtų mokėti ir už automobilį, stovintį garaže. Jei turite didesnę šeimą ir ją vežiojate septynviečiu minivenu, turinčiu 2,5 litro darbinio tūrio variklį, gali būti, kad jūsų „Chrysler Voyager“ pripažins „galingu“ automobiliu ir jį apmokestins.

Antra, jūsų seną naudotą automobilį apmokestins, o perkantiems naujus „Teslos“ ar hibridinius „Escalade“ iš mokesčių mokėtojų kišenių apmokės penktadalį automobilio kainos. Išeina, kad, jei neturite pinigų ir perkate seną automobilį, dar mokėsite papildomą mokestį. Jei pirksite naują hibridinį „Cadillac Escalade“ už maždaug 80 tūkst. eurų, gausite apie 20 tūkst. eurų dovanų. Ir visa tai siūlo valdžia, kuri kiekvienai progai pasitaikius virkauja apie socialinę nelygybę! Kokioje alternatyvioje realybėje, apmokestinant neturinčius pinigų ir dalijant dovanas perkantiems escalades, yra mažinama socialinė nelygybė?

Trečia, galbūt jūsų senam automobiliui uždraus įvažiuoti į miesto centrą. Plane numatyta, kad tos didmiesčių savivaldybės, kurios uždraus dyzeliniams automobiliams įvažiuoti, pavyzdžiui, į miesto centrą, gaus iš centrinės valdžios pinigų. Beje, spėju, jei toks draudimas bus įvestas, valdiškam transportui ir valdžios atstovų pareigūnų automobiliams jis, žinoma, negalios.

Ketvirta, valdžia planuoja didinti akcizo mokestį dyzelinui. Kodėl? Nes, valdžios nuomone, akcizo mokestis Lietuvoje per žemas. Cituoju dokumentą: „...akcizas variklių degalams, benzinui ir dyzelinui yra vienas mažiausių ES“. Na, žiūrint eurais – taip. Bet, kadangi akcizo mokestis yra skirtas pabranginti produktą, akcizo mokestį reikia lyginti su pajamomis. Jei akcizą palygintume su pajamomis, degalų įperkamumas Lietuvoje jau dabar yra vienas iš mažiausių visoje ES. Degalai jau dabar yra brangūs. Bet valdžia planuoja dar branginti.

Na, ir penkta – Valdžia numačiusi „riboti „Euro 4“ ir žemesnių emisijos klasių transporto priemonių įregistravimą 1 kartą Lietuvoje“. „Euro 4“ standartas taikomas nuo 2005 metų. Jei darytume grubią prielaidą, kad automobiliai, pagaminti iki 2005 metų, yra žemesnio nei „Euro 4“ standarto, išeitų, kad, įsigijus 2004 m. pagamintą naudotą automobilį iš Vokietijos, Lietuvoje jo neužregistruosite. Vidutinis Lietuvoje važinėjantis lengvasis automobilis yra 15 metų senumo. Tad, jei esate statistinis lietuvis, perkantis vidutinį naudotą automobilį, gali būti, kad Lietuvoje jo neleis registruoti.

Vos nepamiršau. Plane numatyta, kad už 30 tūkst. eurų valdžia pirks viešinimo kampaniją, kurioje aiškins vairuotojams, kaip vairuoti ekologiškai. O už 20 tūkst. – kaip naudoti mažiau tirpiklių namuose.

Pykstate? Nepatinka? Valdžiai tai nelabai įdomu. Planą sudaro 143 puslapiai, o visuomenei susipažinti ir pareikšti nuomonę duota per vasarą.

Matyt, valdžiai visuomenės nuomonė įdomi tik tada, kai visuomenės nuomonė sutampa su jos. O jei visuomenės nuomonė su valdžios nesutampa, tuo blogiau visuomenei. Matyt, valdžia mano, kad visuomenės paskirtis – šlovinti valdžią, o ne uždavinėti nepatogius klausimus ar kvestionuoti sprendimus.

Komentaro autorius yra Lietuvos laisvosios rinkos instituto prezidentas Žilvinas Šilėnas.

 

Praėjusio ketvirtadienio rytą planuotas savivaldybės įmonių UAB „Dunokai“ ir UAB Tauragės butų ūkis aukcionas žlugo. Jau iš vakaro buvo žinoma, jog viena iš Butų ūkio privatizavimo dokumentų paketą įsigijusių įmonių apskundė Tauragės rajono savivaldybę Klaipėdos apygardos teismui, todėl procedūrą teko stabdyti. „Tauragės žinioms“ pavyko išsiaiškinti, jog pagalius į ratus kiša „Šilutės būstas“, nors visai neseniai, prieš dvi savaites motininės įmonės „Mano būstas“ atstovai dievagojosi, jog Butų ūkio privatizavimas jų nedomina. Ketvirtadienį tikėtasi parduoti bent „Dunokus“, tačiau planuotas vokų atplėšimas neįvyko – paaiškėjo, jog nėra ko atplėšti. Nors „Dunokais“ domėjosi 4 įmonės, nė viena pasiūlymo iki ketvirtadienio 10 val. nepateikė.

Tauragės vardą užsienyje garsins jau 9 ambasadoriai. Trečiadienį „Garbės ambasadoriaus“ ženklelis įteiktas  16 metų JAV gyvenančiam tauragiškiui Juozui Kazlauskui.