Gyventojai kviečiami renovuoti daugiabučius – ką vertėtų padaryti iki paraiškos teikimo?
Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programa vyksta jau ne vienus metus ir Aplinkos ministerija jau septintą kartą kviečia gyventojus teikti paraiškas daugiabučio renovacijai. Butų savininkai apsisprendę modernizuoti savo būstą klausia, kaip pasiruošti šiam procesui.
Daugiabučius renovuojantys gyventojai neturės visų darbų padengti iš savo kišenės. Valstybė kompensuoja 30 proc. butų savininkų investicijų renovuojant daugiabutį, o papildomi 10 proc. finansavimo yra suteikiami įsirengiant tam tikras priemones.
Taip pat, daugiabučiams atnaujinti yra išduodamos lengvatinės paskolos, kurių sąlygos yra geresnės nei įprastų kreditų – jų metinės palūkanos siekia vos 3 proc. pirmiems 5 metams.
Be to, visiems gyventojams valstybė padengia 100 proc. atnaujinimo projekto, administravimo ir statybos techninės priežiūros išlaidų, o socialiai remtini gyventojai, pritarę renovacijai, gaus šimtaprocentinę kompensaciją visam procesui.
Proceso inicijavimas
Pradedant renovacijos procesą, turi būti sušauktas pirmasis gyventojų susirinkimas. Jame organizatorius turi apibendrinti informaciją apie namo būklę, paaiškinti būsto atnaujinimo finansavimo sąlygas, aptarti priemones, kurias žadama įgyvendinti bei atsakyti į visus gyventojams kylančius klausimus. Susirinkimo metu arba po jo, gyventojai balsuodami pritaria renovacijai (ne mažiau nei 55 proc. butų savininkų).
Gyventojai turi išsirinkti atstovą, kuris tampa projekto administratoriumi. Juo gali būti bendrijos pirmininkas, gyventojų jungtinę veiklą atstovaujantis asmuo arba namą administruojančios įmonės įgaliotasis.
Projekto administratorius rūpinasi projekto finansavimu, bendrauja su gyventojais, statybos rangovais ir kitais renovacijos proceso dalyviais bei prižiūri visus daugiabučio atnaujinimo etapus. Administratoriui netinkamai atliekant savo pareigas, gyventojai daugumos sprendimu gali jį pakeisti.
Kitas žingsnis – investicijų plano rengimas. Investicijų plane numatomos namo atnaujinimo priemonės, jų kaina, o patį planą ruošia jo rengėjas ir projekto administratorius. Vėlgi, investicijų planą būtina patvirtinti gyventojų susirinkime. Gavęs sutikimą, administratorius turi kreiptis į finansinę instituciją dėl paskolos.
Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programoje gali dalyvauti tik daugiabučių klasifikaciją atitinkantys būstai – trijų ar daugiau butų gyvenamieji namai, o daugiabutis turi būti pastatytas pagal iki 1993 m. galiojusius statybos techninius normatyvus.
Paraiškų lauks iki kitų metų sausio
Būsto energijos taupymo agentūros (BETA) administruojamoje programoje norintys dalyvauti gyventojai paraiškas turėtų pateikti iki 2020-ųjų sausio 31 d. Paraiškas priima BETA padaliniai, kuriuos gyventojai ras kiekviename Lietuvos regione.
Agentūros specialistai šio kvietimo metu prioritetą teiks projektams, atlikusiems namų darbus iš anksto – parengusiems investicijų planą ar net gavusiems leidimą statyboms. Be to, didesnis dėmesys bus skiriamas daugiabučiams, įtrauktiems į kvartalų energinio efektyvumo didinimo programas.
Užs. Nr. 121