Žinant, kokia yra jūsų verslo finansinė padėtis, galima užtikrinti, kad įmonė sistemingai ir sėkmingai judėtų į priekį, nesusidurdama su finansų trūkumu. Jei finansus valdysite jūs, o ne jie valdys jus, galėsite lengviau numatyti savo įmonės ateitį ir nustatyti, kokie sprendimai galėtų būti patys efektyviausi. Buvimas informuotu taip pat suteikia galimybę lengviau padengti savo turimus finansinius įsipareigojimus ir sistemingai auginti savo verslą.
Išmokite efektyviai valdyti įmonės pinigus
1. Tinkamai valdykite savo buhalteriją. Jei turite įmonę, jums būtina turėti ir buhalterį, kuris tvarkytų jūsų įmonės buhalteriją. Žinoma, galite sakyti, kad jums pernelyg brangu verslo pradžioje pasamdyti etatinį buhalterį. Tačiau to daryti tikrai nėra būtina, jei jūs pasinaudosite buhalterinių bendrovių teikiamomis paslaugomis. Taip pat naudinga įsigyti buhalterinę kompiuterinę programą, kuri padėtų jums lengviau fiksuoti visus mokėjimus. Bet kuriuo atveju, buhalterio jums reikės, todėl pagalvokite, koks sprendimas jūsų įmonės atveju galėtų būti ekonomiškiausias ir praktiškiausias. Jei jūs reguliariai peržiūrėsite savo įmonės buhalterinius duomenis, jums bus lengviau suprasti, kaip iš tikrųjų sekasi jūsų verslui.
2. Peržiūrėkite savo įmonės išlaidas. Net jei jūsų įmonė yra visiškai maža, tai tikrai nereiškia, kad ir jos patiriamos išlaidos būtinai turi būti mažos. Trumpiau tariant, jei jūs nekontroliuosite savo įmonės patiriamų išlaidų, jos laikui bėgant gali tapti labai didelės ir reikšmingos, neigiamai paveikiančios jūsų verslo finansinę padėtį. Reguliarus finansinių ataskaitų peržiūrėjimas ir jų įvertinimas padeda lengviau suprasti, kur iš tikrųjų nukeliauja jūsų įmonės pinigai. Tai taip pat sukuria palankesnes sąlygas bandant suprasti, kokių išlaidų jūsų verslui būtų verta atsisakyti, o kurios yra būtinos.
3. Pagalvokite apie jūsų įmonės finansinę ateitį. Jūs turite žinoti, kas jūsų įmonės laukia ateityje. Taip, galbūt teigsite, jog nesate aiškiaregiai, tačiau jei nubrėšite labai aiškią viziją, kas jūsų laukia ateityje, jūs taip pat viso to sistemingai sieksite. Tai reiškia, kad jūsų finansinės ateities numatytas tiesiogiai prisidės ir prie jūsų įmonės efektyvesnio vystymo.
4. Pasirūpinkite, kad klientai apmokėtų laiku. Nemenka dalis pradedančiųjų verslininkų teigia, kad jie susiduria su laiku klientų neapmokamomis sąskaitomis. Be abejo, tai labai neigiamai paveikia verslo finansinę situaciją – ypač, jei verslas neturi pakankamų apyvartinių lėšų. Dėl šios priežasties būtina pagalvoti apie strategiją, kuria bus vadovaujamasi siekiant viso to išvengti. Pavyzdžiui, galite nustatyti vieną iš reikalavimų, jog klientai privalo jūsų jiems pateiktas sąskaitas apmokėti iš anksto, t.y. dar prieš pradedant darbą. Kita vertus, jei tokios galimybės nėra, galite pasinaudoti ir faktoringo paslaugomis arba gauti paskolą apyvartinėms lėšoms, tačiau pastaruoju atveju turėtumėte įvertinti ir papildomas palūkanas.
Atskirkite verslą nuo malonumų ar „asmeniškumų“
5. Įmonės sąskaita ir jūsų asmeninė sąskaita – tai nėra vienas ir tas pats. Deja, bet labai didelė dalis pradedančiųjų (ir ne tik) verslininkų savo įmonės sąskaitą sutapatina su savo asmenine sąskaita. Akivaizdu, kad tai labai prastas ir rizikingas finansinis sprendimas – ne tik mokesčių atžvilgiu, tačiau ir jūsų įmonės finansinė situacijos atžvilgiu. Jei jums nesiseka, tai tikrai nereiškia, kad turi nesisekti ir jūsų verslui. Jūs esate įmonės savininkas ir turite būti atsakingas už išmintingus ir sėkmingus finansinius sprendimus.
6. Nepamirškite, kad galite skolinti savo verslui. Įmonės savininkas gali skolinti savo įmonei, tačiau labai svarbu, kad tokių paskolų nepamirštumėte. Jei jūs ne vieną kartą paskolinsite savo įmonei, tuomet, kai ji pradės gauti pelną, lėšas galėsite atgauti be papildomų mokesčių, nes tokiu atveju įmonė jums sugrąžintų paskolą. Žinoma, visa tai turi būti daroma tikslingai, t.y. būtent tada, kai to iš tikrųjų reikia, siekiant, kad verslas sistemingai judėtų pirmyn.
7. Nepamirškite ir savęs. Kai kurie verslo savininkai teigia, kad jie metų metus gyvena iš minimalios algos, kol galiausiai leidžia sau išsimokėti daugiau lėšų, tačiau tai tikrai nėra pats geriausias sprendimas. Dažniausiai tokie verslo savininkai turi pakankamai asmeninių lėšų, kurios užtikrina jų gerą gyvenimą. Todėl jei tokios galimybės neturite, bet kuriuo atveju turėtumėte dalį lėšų reguliariai išmokėti sau – priešingu atveju bėgant laikui jūs galite nebejausti jokios motyvacijos vystyti savo verslą.
8. Elkitės išmintingai. Be abejo, net jei reguliariai dalį lėšų išmokėsite sau, turėtumėte elgtis labai atsakingai ir neleisti sau peržvengti „nederamos“ ribos. Neištuštinkite visos savo įmonės sąskaitos vien dėl to, kad norite įsigyti naują automobilį ar išvykti į tolimus egzotiškus kraštus. Prisiimkite atsakomybę už savo įmonės finansinę padėtį ir elkitės labai apgalvotai.
9. Sumažinkite kelionių išlaidas. Kai verslui ima sektis, nemenka dalis verslo savininkų pradeda gerokai daugiau keliauti, bandydami sau įteigti, jog tai yra būtinybė. Tačiau visa tai labai padidina verslo išlaidas – ką jau kalbėti apie tai, jei įmonėje yra daugybė darbuotojų. Todėl jei verslo kelionė yra neišvengiama, kartu pasistenkite pasirinkti pačius optimaliausius sprendimus, kurie nepareikalautų iš jūsų verslo daugybės išlaidų.
Daugelį užduočių galite atlikti patys
10. Neleiskite, kad mokesčiai taptų pernelyg dideli. Turbūt esate girdėję posakį – „centas prie cento ir ...“ Taip, greičiausiai jūs ne kartą esate juo pasinaudoję ir patys. Todėl vystant verslą lygiai taip pat labai svarbu sekti įvairius mokesčius. Ir šiuo atveju kalbama ne tik apie PSD, VSD ar GPM. Mokesčių yra daugybė, tarp kurių gali būti banko mokesčiai, mokesčiai už sutarčių administravimą, mokesčiai už mobilųjį ryšį, internetą ir kt. Jūs turite labai gerai žinoti, kokius mokesčius kiekvieną mėnesį sumoka jūsų verslas ir kokia yra bendra jų suma. Jei jūs žinosite tokius skaičius, jums bus lengviau laiku užkirsti kelią pernelyg didelėms išlaidoms.
11. Nesudėtingiems klausimams teisiniais dokumentais pasirūpinkite patys. Šiandien internete yra daugybė iš anksto paruoštų teisinių dokumentų formų ir šablonų, kuriais galite visiškai nemokamai pasinaudoti. Tai gali padėti jums sutaupyti kur kas daugiau lėšų nei tuo atveju, jei kaskart kreiptumėtės į profesionalius teisininkus.
12. Pasirūpinkite sisteminga ir efektyvia verslo plėtra. Kiekvienas verslo savininkas privalo pasirūpinti, kad jo verslo plėtra būtų stabili, sisteminga ir apgalvota. Nemanykite, kad visuomet geriausia investuoti kaip įmanoma daugiau lėšų per kaip įmanoma trumpesnį laiką. Tai kai kuriais atvejais gali tapti tiesiog pražūtinga. Jūsų verslas privalo būti vystomas apgalvotai ir pernelyg neskubinant įvykių.
13. Patys valdykite reklamą ir ryšius su visuomene. Žinoma, tai tikrai nereiškia, kad jūs turite rūpintis visomis rinkodaros kampanijomis, kurias pasirenkate savo verslo plėtrai ir populiarinimui. Tačiau jūs turite išmanyti skirtingas rinkodaros priemones ir ryšius su visuomene. Tai reiškia, kad turėtumėte skelbti reklamines kampanijas ir stebėti, kokius rezultatus visa tai sukuria. Net jei pasamdysite šios srities specialistus, kurie puikiai išmano savo darbą, privalote vertinti ir sekti jų atliekamą darbą.
14. Pagalvokite apie nuomą vietoje pirkimo. Mintis apie įrangos įsigijimą gali jums kelti teigiamas emocijas ir iš pirmo žvilgsnio atrodyti kaip puikus sprendimas, tačiau būtina suprasti, kad tai tinka anaiptol ne kiekvienam verslui. Jei jūsų verslas dar labai mažas ir jūs tik žengiate savo pirmuosius žingsnius, kiekviena papildoma investicija (ir ypač į naują bei brangiai kainuojančią technologinę įrangą) gali labai neigiamai paveikti jūsų įmonės finansinę situaciją ir bendrą kapitalą. Labai puikus pavyzdys galėtų tapti ir jūsų įmonės biuras. Jums tikrai nėra būtina ieškoti nekilnojamojo turto objekto, kurį galėtumėte įsigyti ir paversti jį savo įmonės biuru. Vietoje to jūs galite biurą išsinuomoti – juolab, kad niekuomet negalite žinoti, kaip iš tikrųjų seksis jūsų verslui ir ar jis apskritai dar egzistuos po vienerių ar dvejų metų. Nuoma gali padėti jums sutaupyti kur kas daugiau lėšų.
15. Nelaukite per ilgai prieš kreipdamiesi dėl verslo paskolos. Labai dažnai pradedantieji verslininkai laukia iki paskutinės minutės, kol galiausiai nusprendžia kreiptis dėl verslo paskolos. Tačiau jei padarysite tokią klaidą, jūs galite paskolos apskritai negauti, nes jūsų verslo finansinė padėtis bus pernelyg prasta ir kreditoriai jūsų įmonės mokumą įvertins neigiamai. Tai reiškia, kad dėl verslo paskolos būtina kreiptis pačiu tinkamiausiu metu, jokiu būdu nelaukiant, kol reikalai pakryps neigiama linkme. Trumpiau tariant, dėl paskolos galite kreiptis tuomet, kai jūsų įmonės finansinė padėtis yra stabili ir jūs manote, kad jūsų verslui puikiai sekasi. Gavę papildomų lėšų galėsite dar efektyviau išplėsti savo verslą ir padidinti jo verslo generuojamas pajamas. Tai reiškia, kad į verslo paskolą galite žvelgti ne kaip į nuostolius ir išlaidas, o kaip į papildomą priemonę, leidžiančią jūsų verslui išsiplėsti.
16. Turite būti tikri, kad jūsų įmonė turi pakankamą kapitalą. Dažniausiai smulkiam verslui būna sudėtinga užtikrinti pakankamą kapitalą – ypač pirminėje startuolio fazėje. Tačiau tai padaryti būtina. Jei jūsų įmonė neturės pakankamo kapitalo, įsivyraus stagnacija ir neilgai trukus galite suprasti, kad ne viena įmonė jus gerokai pralenkė ir galbūt netgi dar labiau išpopuliarino analogišką produktą, kokį siūlote ir jūs. Todėl jei norite būti bent šiek tiek saugesni ir sumažinti tokių sunkumų riziką, turėtumėte turėti bent trijų mėnesių išlaidų dydžio kapitalą. Jei jūs kurį laiką susidursite su mažesniu užsakymų skaičiumi, galėsite lengviau išgyventi tokį neplanuotą ir sudėtingą laikotarpį. Tačiau jei tokio kapitalo neturėsite, susidūrus su sumažėjusiomis verslo pajamomis gali tekti pripažinti liūdną tiesą, jog jūsų verslui teks užverti duris.
17. Neišlaidaukite ten, kur nereikia. Labai dažnai pradedantieji verslo savininkai, kuriems pradeda sektis, ima nekontroliuoti savo išlaidavimo įpročių ir atleidžia vadeles, kreipdamiesi dėl daugybės kredito kortelių, investuodami į visas rinkodaros priemones (nepaisant to, kad didelė dalis jų gali visiškai neveikti), lizingu įsigydami brangius automobilius, pirkdami labai brangią IT įrangą ir kt. Tačiau tai reikšmingai paveikia įmonės finansinę padėtį, o tai reiškia, kad nepaisant to, kaip puikiai jūsų verslui sektųsi, tokios didžiulės papildomos išlaidos gali labai greitai situaciją apversti aukštyn kojomis ir jums teks pripažinti, kad elgėtės labai neatsakingai, todėl jūsų verslo situacija tapo gerokai prastesnė.
Užs. Nr. 152