Nepraėjus nė pusmečiui po Tauragėje skambėjusios ir stulbinančio žiūrovų anšlago sulaukusios J. Strausso operetės „Šikšnosparnis“, Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras vėl čia grįžta. Šįkart – su didžiojo italų operos meistro Giacomo Puccini vienaveiksmių operų diptiku „Sesuo Andželika“ ir „Džanis Skikis“. Tauragės kultūros centre operos gerbėjai laukiami vasario 26 d.
Tragedija ir komedija
„Sesuo Andželika“ – tai tragiška istorija apie jauną mergaitę iš aristokratų šeimos, kuri, susilaukusi nesantuokinio kūdikio, buvo priversta tapti vienuole. Spektaklio režisierė Yana Ross skrupulingai nagrinėjo personažų poelgių motyvus, gilinosi į jų psichologiją, ieškojo atsakymo į klausimą, koks prieš šimtą ar du šimtus metų visuomenėje buvo moterų vienuolyno vaidmuo. Jos manymu, tuomet tai buvo vieta, ramybės ir religinio asketiškumo aplinkoje padėdavusi gydyti sielą ir kūną.
Spektaklio žiūrovas veiksmą stebi tarsi pro rakto skylutę. Scenografija vaizduoja realią katalikų bendruomenės reabilitacinio centro aplinką. Scenoje pacientų gyvenimus gyvena ne tik teatro solistės, bet ir choro artistės (tai vienintelė G. Puccini opera, kurioje vaidina tik moterys). Kuriama polifonija, daugiaplaniškumas, kiekvienas personažas scenoje – individualybė, gyvenanti savo gyvenimą, visi nuolat veikia.
„Džanis Skikis“ – tai komedija, kurioje atskleidžiamas žmogaus prigimtyje glūdintis godumas ir pavydas – savybės, nesikeičiančios per amžius. Norėdama perteikti tai, kas sukoncentruota operos muzikoje ir siužete, režisierė Y. Ross pasitelkė išraiškingą ir drąsią atlikėjų vaidybą, veiksmą, humorą – scenoje žiūrovai mato dar neatšalusį velionį, o šeimynėlė jau trina rankas, galvodama apie jo palikimą...
Pastatymo kūrybinę grupę sudaro spektaklio muzikos vadovas ir dirigentas Dainius Pavilionis, režisierė Yana Ross (JAV), scenografas Marijus Jacovskis, kostiumų dailininkė Jolanta Rimkutė, chormeisteris Vladimiras Konstantinovas, vaizdo projekcijų dailininkė Eglė Eigirdaitė.
Liejasi gražios melodijos
Pasak dirigento D. Pavilionio, G. Puccini‘o operos „Sesuo Andželika“ ir „Džanis Skikis“ – kontrastingos.
– Pirmojoje skambanti muzika yra būdinga Puccini‘o kūrybiniam stiliui, o antroji – neįprasta, kampuota. Jei „Andželika“ daugiau lyriška opera, tai „Skikyje“ girdime tik vieną lyrinę dramatinę ir, beje, labai populiarią Lauretos ariją. „Skikis“ – ansamblinė opera, operos atlikėjų dešimtukas nuolat veikia scenoje. Tai didelis pastatymo privalumas, nes beveik visa trupė gali dirbti drauge, atsiranda reta proga atlikėjams kūrybiškai pabendrauti, – dėstė spektaklio dirigentas.
Spektaklio premjeros išvakarėse režisierė Y. Ross akcentavo, jog mūsų laikais G. Puccini’o operų diptikas – tai puikus įvadas į operą, skirtas jaunam ar nepatyrusiam žiūrovui.
– Tai galimybė sudominti žmogų, kuris nepažįsta šio žanro, galimybė užmegzti tarpusavio dialogą. „Skikis“ dažniau sulaukia statytojų dėmesio nei kukli ir drovi „Andželika“, o „Apsiaustas“ – išvis retai atliekamas. Mūsų atveju melomanams yra reta proga susitikti iš karto su dviem to paties kompozitoriaus kūriniais, – sakė Y. Ross.
Vasario 26 d. gastrolių Tauragėje metu sesers Andželikos vaidmenį atliks operos sopranas Lada Menšenina. Solistė yra sukūrusi vaidmenis Lenkijos, Prancūzijos, Vokietijos operos teatruose, bendradarbiavo su Kaliningrado srities filharmonija. Spalvingą Džanio Skikio personažą įkūnys Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro solistas Arūnas Malikėnas. Scenoje pasirodys didelis būrys Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro artistų: Dalia Kužmarskytė, Rita Petrauskaitė, Jadvyga Grikšienė, Valerija Balsytė, Aurimas Raulinavičius, Viačeslavas Tarasovas, Kęstutis Nevulis ir kiti.
Brandusis G. Puccini’s
Italų kompozitoriaus Giacomo Puccini'o (1858–1924) garsiausios operos („Bohema“, „Madam Baterflai“, triptikas „Apsiaustas“, „Sesuo Andželika“ ir „Džanis Skikis“, „Toska“, „Turandot“) daugiau kaip 100 metų atliekamos visuose pasaulio operos teatruose. Jos pasižymi sodriu teatrališkumu, išjudina giliausias žiūrovų emocijas, žavi išradinga melodija. Šį kartą vieno vakaro metu žiūrovai pamatys ir tragediją, ir komediją – patirs visą žmogiškųjų jausmų gamą.
G. Puccini’s vienaveiksmę operą „Apsiaustas“ sukūrė 1915–1916 m., „Seserį Andželiką“ – 1916–1917 m., „Džanį Skikį“ – 1917–1918 m. Tai muzikiniai scenos veikalai, priskiriami brandžiajam kompozitoriaus kūrybiniam laikotarpiui. Vėliau jis kūrė garsiąją „Turandot“, kurią po jo mirties baigė Frankas Alfanas.
Pirmą kartą operų triptikas „Apsiaustas“, „Sesuo Andželika“, „Džanis Skikis“ buvo parodytas 1918 m. gruodžio 14 d. Niujorke.
Lietuvoje 1933 m. sausį „Triptikas“ buvo pastatytas Kauno valstybės teatre (dabar – Kauno valstybinis muzikinis teatras), 1996 m. spalį tik „Sesuo Andželika“ – Klaipėdos muzikiniame teatre (dabar – Klaipėdos valstybinis muzikinis teatras), o 2000 m. „Sesuo Andželika“ ir „Džanis Skikis“ – Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre.
2011 m. G. Puccini’o operų diptiko „Sesuo Andželika“ ir „Džanis Skikis“ pastatymas Klaipėdos valstybiniame muzikiniame teatre buvo įvertintas kaip geriausias metų spektaklis Klaipėdoje ir pelnė prestižinį „Padėkos kaukės“ apdovanojimą.
G. Puccini vienaveiksmės operos „Sesuo Andželika“ ir „Džanis Skikis“ Tauragės kultūros centre skambės vasario 26 d., 18 val. Bilietai į renginį platinami Tauragės kultūros centro kasoje. Bilieto kaina – 22, 25 Lt.