Korupcijos skandalai viešajame sektoriuje – vis dar opi problema. Viešieji pirkimai ir įmonių protekcija skandina savivaldybių vadovus, kitus valdininkus. Prieš teismą stoja įvairių savivaldybių darbuotojai. O su viešaisiais pirkimais dirbantis verslas sako, kad interesų konfliktas yra viena iš pagrindinių viešųjų pirkimų sisteminių problemų. Teisme nagrinėjama ir kaimyninės Jurbarko savivaldybės valdininkų byla.
Skandina korupcija
Šių metų pradžioje teismui perduota byla, kurioje korupciniais nusikaltimais dėl viešųjų pirkimų kaltinami buvusi Jurbarko savivaldybės administracijos direktorė, jos buvęs pavaduotojas ir du administracijos darbuotojai. Dėl neskaidrių viešųjų pirkimų ir įmonių protekcijos, galimo kyšininkavimo prieš teismą šį mėnesį stojo Mažeikių rajono savivaldybės buvęs administracijos direktorius ir kiti valdininkai bei privačių įmonių atstovai.
Pernai teisme dėl galimo kyšininkavimo atsidūrė Raseinių rajono savivaldybės darbuotojai. Dėl kyšininkavimo vykdant infrastruktūros gerinimo darbus apkaltinamąjį teismo nuosprendį neseniai išgirdo nuo pareigų nušalintas Kelmės rajono meras. Panevėžio miesto meras teisme dėl įtariamos korupcijos atsidūrė du kartus – teismams perduotos dvi skirtingos bylos, iki šiol vyksta teisminiai procesai.
Tai tik keletas pastaruoju metu į viešumą išlindusių atvejų. STT neseniai atliko korupcijos rizikos analizę Anykščių ir Molėtų rajonų savivaldybėse bei įvertino viešųjų įstaigų valdymą ir veiklos organizavimą. Pastebėta atvejų, kai viešųjų įstaigų vadovai skiriami be konkursų, nėra patvirtinta pareigybių sąrašai ir konkursų organizavimo taisyklės. Kaip „Tauragės žinioms“ pasakojo STT direktoriaus pavaduotoja Rūta Kaziliūnaitė, problemų viešajame sektoriuje ir savivaldybėse yra daug, rizikos nėra valdomos.
– Klausimas savalaikis. Pastebime, kad per pastaruosius trejus metus (2018–2020 m.) tarnyba pradėjo 44 ikiteisminius tyrimus, susijusius su vietos savivaldos sritimi. Tai aukštesnio lygmens nusikalstamos veikos, ne smulkiojo kyšininkavimo. Skaičiai iš tiesų dideli ir rodo, kad problemoms vietos savivaldoje išlieka. Kodėl taip yra? Vienos priežasties nėra, bet jei įvardytume kelias pagrindines, tai būtų nepakankamas dėmesys korupcijos prevencijai. Baudžiamasis persekiojimas jau yra pasekmių, ne priežasčių šalinimas. Ypač problema ryški, kur savivaldybėse daug tiek tarybos, tiek administracijos darbuotojų ir meras yra įsitraukę į aktyvią politinę veiklą ir juos vienija viena politinė jėga, – problemos priežastis vardina R. Kaziliūnaitė.
Sisteminė problema
Tauragėje užaugęs ir čia karjerą pradėjęs, šiuo metu vienoje Lietuvos įmonėje dirbantis Saulius (tikrasis vardas ir pavardė redakcijai žinoma, – red. pastaba) „Tauragės žinioms“ pasakojo, kad per trejus metus, dirbdamas su viešaisiais pirkimais, jis pastebėjo dvi pagrindines sistemines problemas: perkančiųjų organizacijų darbuotojų nekompetenciją ir interesų konfliktus. Gamybos įmonės, kurioje dirba Saulius, pagrindinė veikla – viešieji pirkimai, viešojo ir privataus sektoriaus užsakymai, rangos darbai atliekami visoje šalyje bei užsienyje.
– Pasitaiko tokių viešųjų pirkimų, kur gamybos apimtis didelė, bet tiekimo terminas labai trumpas. Pvz., viena valstybinė įstaiga organizavo pirkimą su tokiu terminu, kad faktiškai jau būtume turėję iš anksto pasigaminę reikiamų, pagal užsakymą gaminamų nestandartinių gaminių ir vos tik laimėtume konkursą, tuos gaminius vežtume ir montuotume, – pasakojo pašnekovas.
Pritaiko specifines sąlygas
Pasitaiko ir tokių atvejų, kai norint atitikti konkurso metu paskelbtas specifines gaminio sąlygas reikia nukopijuoti konkurentų gaminį.
– Tada kyla įvairių minčių – ar konkurentai apsilankė perkančiojoje organizacijoje ir paskatino būtent taip aprašyti būsimą pirkinį, ar tiesiog perkančiosios organizacijos darbuotojas patingėjo palyginti bent du skirtingų kompanijų gaminių aprašymus ir parašyti universalesnes technines specifikacijas, – viešųjų pirkimų specifinę praktiką įžvelgia pašnekovas.
Kaip skelbiama teismo išplatintame pranešime apie neseniai pradėtą nagrinėti korupcijos Mažeikių rajono savivaldybėje bylą, byloje užfiksuota, kad telefonu, per kitas ryšio priemones, susitikdami betarpiškai valstybės tarnautojai su tiekėju dar iki viešojo pirkimo paskelbimo galėjo aptarti būsimą pirkimą, gauti iš pirkėjo parengtus dokumentus, tarp kurių – techninę specifikaciją, pirkimo, sutarties sąlygas, kitus duomenis.
Gerieji pavyzdžiai
Vis dėlto situacija nėra vien tik juoda arba balta. Kaip pastebi STT direktoriaus pavaduotoja R. Kaziliūnaitė, pasitaiko ir principingų valstybės tarnautojų, kurie, pastebėję galimos korupcijos apraiškas, patys pateikia pranešimus ir netoleruoja korupcijos. Ir tokių atvejų vis daugėja.
– Teigiamų tendencijų yra. Pvz., praėjusių metų pabaigoje turėjome garsiai nuskambėjusį atvejį, kai priimti sprendimai STT bylose, kurios pradėtos Panevėžio ir Utenos savivaldybių darbuotojų pranešimų pagrindu. Kai asmenys apsisprendė vykdyti pareigą. Tai keli pavyzdžiai, jų stebim vis daugiau. Bendra tendencija rodo, kad vis daugiau asmenų į mus kreipiasi. Praėjusiais metais du su puse tūkstančio asmenų kreipėsi, tai ne vien dėl savivaldos lygmens, bendri skaičiai tokie, kurie rodo visuomenės pasitikėjimą viena vertus mumis, kita vertus nenorą taikstytis su tais procesais, kurie vyksta, – tendencijas aptarė R. Kaziliūnaitė.