Naudotų automobilių prekyba besiverčiantys verslininkai jau spėjo užmiršti ekonominę krizę. Tauragės autoaikšteles užplūdus Baltarusijos piliečiams, prekyba einasi kaip iš pypkės. Tačiau, internetinio portalo autoTaurage.lt teigimu, džiūgauti gali tekti nebe ilgai. Nuo liepos 1 dienos Baltarusija įsilies į bendrą Rusijos ir Kazachstano muitų sistemą. Tai reikš, kad automobilių dėl aukštų muitų parduoti kaimyninei šaliai nebeapsimokės. Verslininkai nuogąstauja, kad Tauragės automobilių aikštelių padangę vasaros viduryje užtemdys nauja krizė.
Prancūziški ratai – Baltarusijos gatvėms
Tauragė nuo seno žinoma kaip viena didžiausių prancūziškų automobilių importuotoja šalyje. Okupavę aikšteles ir salonus, Tauragės prekeiviai užėmė šią rinką ir nepaliko vietos kitų miestų prekybininkams.
– Mūsiškiai Prancūzijoje puikiai jaučiasi, net didžiąsias šventes šeimomis praleidžia kartu. Jų ir mūsų direktoriai dovanoja vieni kitiems dovanas, įsivyravusi draugystė ir patikima partnerystė. Įlįsti į šią rinką beveik nebeįmanoma, – „Tauragės žinioms“ pasakojo ilgai šiame versle dirbantis Edmundas.
Pašnekovo teigimu, tauragiškiai puikiai išmoko kalbėtis ir derėtis prancūzų kalba, pažįsta vietines tradicijas, perprato vietinių būdą.
Naujesni nei dešimties metų automobiliai – pagrindinis kriterijus, dominantis į Tauragę atvykstančius Baltarusijos prekeivius. Svetainės autoTaurage.lt duomenimis, šiuo metu nesvarbu, ar parduodamo automobilio kuras dyzelinis, ar benzinas, ar jis pagamintas Prancūzijoje – „Renault“, „Peugeot“, „Citroen“, ar vokiškas BMW. Baltarusiai transporto priemones šluote šluoja. Baimindamiesi vasaros viduryje išaugsiančių muitų, baltarusiai tiesiog okupavo Tauragę.
– Naudos iš gerai besiklostančios naudotų automobilių prekybos turi ne tik 100 firmelių, užsiimančių šiuo verslu. Žmonės turi darbo, maisto prekių parduotuvėse išaugo apyvarta, o Tauragės viešbučiai kartais net neturi vietų apgyvendinti užplūdusiems automobilių pirkėjams. Daug daugiau darbo turi ir autoservisai, detalių pardavėjai, maitinimo įstaigos, – pasakojo Edmundas.
Artėja nauja krizė
Verslininkų teigimu, naudotų automobilių verslas itin banguotas. Su nerimu laukiama liepos 1 dienos, kai Baltarusijoje bus padidinti muitai į šalį įvežamoms naudotoms transporto priemonėms.
– Šiuo metu penkerių metų prancūziškas automobilis su 1,8 kubinio centimetro darbinio tūrio dyzeliniu arba benzininiu varikliu gali kainuoti apie 5000 eurų. Parduodant tokį automobilį Baltarusijoje šiuo metu sumokamas 700 eurų muito mokestis. Tad automobilio vertė išauga iki 6000 eurų. Po liepos 1-osios, manoma, toks pat automobilis su mokesčiais Baltarusijoje kainuos apie 13000 eurų. Jo paprasčiausiai neapsimokės mūsų kaimynams pirkti, – verslo niuansus aiškino Edmundas.
Nuo 2009-ųjų sausio Rusijai pakėlus muitus, Lietuvos automobilių turguose automobilių pirkėjų iš Rusijos visiškai neliko. Manoma, kad lygiai taip pat nutiks ir su baltarusiais, kurie mėgindami apsipirkti šiuo metu ne tik dažniau lankosi Tauragėje, bet ir kilstelėjo automobilių kainas. Verslininkai teigia, kad apie 80 procentų automobilių parduodami dar jiems tik atvykstant į Tauragę ar automobiliams stovint ant autovežių, jie net neišvairuojami į aikšteles. Verslininkai skuba naudotis situacija. Kai kurių įmonių atstovai supirkti automobilių į Prancūziją skrenda lėktuvais iš Kauno – taip sutaupoma laiko.
Kas laukia Tauragės vasarą, niekas atsakyti nesiryžta. Penkiolika automobilių pardavimo aikštelių, šimtai žmonių, įsisukusių į naudotų automobilių verslą, apie tai gali tik spėlioti. Kai kurie jų neslepia optimizmo ir prabyla apie naujas rinkas.
Išgelbės Ukraina?
Internetinio portalo autoTaurage.lt žiniomis, galimi keli variantai, turėsiantys įtakos šiam verslui.
Niūriausia versija – išaugę muitai į Baltarusiją beveik suvienodins automobilių prekybos sąlygas su Rusija bei Kazachstanu ir uždarys visas rinkas. Liks tik pavieniai pirkėjai, kuriuos domins trejų–penkerių metų 1500 kub. cm variklio tūrio automobiliai. Tokioms transporto priemonėms muitai dar nėra tokie žvėriški. Šio verslo neišgelbės ir Baltijos šalių rinkos – mūsų kaimynams prieš kelerius metus pagaminti automobiliai per brangūs. Negausūs lenkų prekeivių pulkeliai per menki išgelbėti Tauragės automobilių verslui.
Optimistiškesnė prognozė šviečia iš Ukrainos pusės. Ukraina, įstojusi į Pasaulinę prekybos organizaciją, įsipareigojo mažinti muitus. Tačiau kada tai įvyks, neaišku. Žinoma tik tiek, kad Ukrainos rinka didžiulė, ji gali tapti puikiu būdu vėl pakilti šiam verslui iš duobės. Vis dar išlieka galimybė, kad Pasaulinės prekybos organizacijos spaudimas privers ypač didelius muitus sumažinti ir Rusiją, kuri į šią organizaciją planuoja įstoti iki 2012 metų.
Naujų rinkų ieškoma internetu
AutoTaurage.lt šiuo metu – per 500 skelbimų. Plečiantis virtualiai prekybai, šis būdas tampa vis efektyvesnis norint parduoti automobilį.
– Per skelbimus autoTaurage.lt pavyko prisikviesti Čekijos ir Lenkijos automobilių pirkėjus į Tauragę. Tiesa, daugiausiai – apie 65 procentus svetainės lankytojų – lietuviai. Nusprendėme informaciją apie aikštelėse ilgai stovinčius automobilius, nufotografavę juos, įdėti į internetą. Savininkai nustebdavo, kai jiems paskambindavo susidomėję pirkėjai, – apie internetinės prekybos naudotais automobiliais naudą pasakojo svetainės savininkas.
AutoTaurage.lt duomenimis, prekyba internetu ateityje taps dar efektyvesnė. Krizmečiu Tauragės verslininkai nepardavę automobilių juokaudavo, kad turtingesnis tas, kuris aikštelėje turi mažiau parduodamų naudotų transporto priemonių. Mat kuo ilgiau transporto priemonė pardavinėjama, tuo jos kaina dėl įvairių sąnaudų išauga.