Mažosiose savivaldybėse įsikūrusiems verslininkams vietos rinkoje neretai tampa per ankšta. Tai ypač aktualu įmonėms, gaminančioms nišinius produktus. Sėkmingų pavyzdžių, kaip įmonės išauga ir suklesti atrasdamos užsienio pirkėjų, yra ir Tauragėje.
Svarbiausia – rinkodara
Tauragiškis Edmundas Juodeikis UAB „Topas“, gaminančią prekės ženklu „Boilie Roller“ pažymėtus žvejybos pašarų gamybos įrenginius, įkūrė prieš ketverius metus. Verslininko teigimu, jau nuo pat pradžių buvo aišku, kad jo kuriamas įrenginys bus skirtas eksportui. „Lietuvos rinka yra per maža tokiam specifiniam produktui kaip individualus pašarų žuvims gamybos įrenginys. Lietuvoje, kaip ir maniau, parduodame itin mažai“, – teigė E. Juodeikis.
Šiandien įmonės produkcija platinama Latvijoje, Bulgarijoje, Kanadoje, Kroatijoje, Estijoje, Vokietijoje, Prancūzijoje, Jungtinėje Karalystėje, Vengrijoje, Lenkijoje, Rumunijoje, Rusijoje, Serbijoje, Ukrainoje.
Nusprendus siūlyti produkciją užsienio rinkoms, anot E. Juodeikio, ypač svarbu pasirinkti tinkamas rinkodaros priemones. Kai kurios jų pasiteisina labiau, kitos mažiau, tačiau išbandyti reikėtų įvairias. Šių dienų fenomenas – socialiniai tinklai „Facebook“, „Twiter“, „Youtube“ bei didžiosios paieškos sistemos ir reklamos kampanijos, pvz. „Google Adwords“, pasak E. Juodeikio, – bene labiausia lūkesčius pateisinusios sklaidos priemonės. Verslininkas teigė reklamuojantis produkciją ir specializuotoje užsienio spaudoje – žvejybos žurnaluose, tačiau šios priemonės pasiteisino mažiau.
– Jeigu kalbėtume apie priemones klientams pasiekti, mūsų pasirinktosios pasiteisino. Bet buvo tokių, kur grąža buvo lygi nuliui. Kalbu apie reklamą kai kuriuose užsienio žurnaluose. Straipsniai apie mus ar mūsų produktą žūklės žurnaluose kilstelėdavo pardavimą ar bent susidomėjimą, bet, pavyzdžiui, reklamjuostės (vadinamieji „baneriai“) pardavimo augimui reikšmės neturėjo. Tad daugiau tokių, bent kol kas, neužsakome, – patirtimi dalijosi verslininkas.
Kitas būdas ieškoti partnerių – dalyvauti specializuotose produkcijos parodose ir pristatymuose užsienyje. Kad įmonės drąsiau ir aktyviau ieškotų naujų rinkų, įmonės gali pasitelkti Ūkio ministerijos administruojamas Europos Sąjungos investicijas, išvykti į verslo misijas ir pristatyti savo prekes ar paslaugas tarptautinėse parodose.
Interneto svetainė – vizitinė kortelė
Ne mažiau svarbi ir šiuolaikiška įmonės interneto svetainė bei informacijos pateikimas užsienio kalbomis, teigė E. Juodeikis.
– Reikia turėti bent vieną profesionaliai sukurtą reprezentacinę interneto svetainę anglų kalba. Dar geriau, jeigu taikotės į konkrečios šalies rinką, turėti svetainę ta kalba ir su tos šalies internetinio adreso domeno plėtiniu. Pavyzdžiui, jeigu ta šalis yra Vokietija, tai plėtinys turėtų būti „de“, jeigu Jungtinė Karalystė – „co.uk“ ir t. t. Nesakau, kad tai turi būti pagrindinė jūsų svetainė, bet kiekvienos šalies užsakovai geriau kreipsis į savo šalies atstovą, o ne į užsieniečius iš Rytų Europos. Juk, pavyzdžiui, vokietis labiau pasitikės vokiečiu, nei, tarkim, bulgaru ar lietuviu. Tad rekomenduoju stengtis būti kuo arčiau savo kliento. Dar geriau, jeigu susirastumėte atstovą konkrečioje šalyje. Be to, noriu pasakyti, kad elektroninių laiškų siuntinėjimas bandant „sudominti“ ką nors savo preke ar paslauga šiais laikais jau nebeveikia. Manau, 99 proc. tokių laiškų patenka į aplanką „šlamštas“. Tad aklai siuntinėti laiškus tikrai nepatarčiau – taip tik susigadinsite savo reputaciją, – patarimų, kaip užkariauti užsienio rinkas, negailėjo sėkmingai dirbantis verslininkas.
Eksportas – pagrindinė strategija
Kita aktyviai eksportuojanti Tauragės įmonė – UAB „Taurameda“, gaminanti medinius europadėklus išskirtinai užsienio rinkai. Savo veiklą ji pradėjo 1996 metais. Gamyba prasidėjo Tauragės rajono Lauksargių kaime, kur nuomojamose patalpose dirbo vos dešimties žmonių komanda. Po dvejų metų „Taurameda“ persikėlė į naujas nuosavas patalpas Lengvenių kaime. Investavus į gamybines patalpas ir pažangią įrangą, buvo pradėti gaminti mediniai padėklai prekėms transportuoti. Šiuo metu įmonėje dirba daugiau nei 40 darbuotojų. Įmonė turi dešimtis partnerių visoje Europoje, iš kurių didžiausi užsakovai – Vokietijoje, Prancūzijoje, Belgijoje, Olandijoje ir Austrijoje. Didžioji dalis bendrovės, per mėnesį galinčios pagaminti daugiau kaip 100 tūkst. vienetų produkcijos gaminių, yra eksportuojama – tik apie 1–2 proc. lieka Lietuvoje.
Vertinant įmonės eksporto galimybes, specialistai pataria išanalizuoti, kokios priežastys skatina įmonę eksportuoti. Įmonės direktorius Haroldas Bikneris „Tauragės žinioms“ teigė, kad svarbiausi aspektai, nulėmę bendrovės strategiją eksportuoti, – rinkos stabilumas, geros kainos ir garantuoti laiku atliekami atsiskaitymai. Įmonės taikomos internetinės rinkodaros priemonės nesiskiria nuo anksčiau minėtų – UAB „Taurameda“ tinklalapyje galima rasti išsamius produkcijos aprašymus anglų kalba, aiškiai transliuojama žinutė apie įmonės orientaciją į užsienio rinkas. Savo produkciją bendrovė reklamuoja užsienio leidiniuose ir įvairiais elektroniniais kanalais.
Kalbinti abiejų įmonių vadovai teigė, kad gamyba užsienio rinkoms – pagrindinė jų strategija ir pajamų šaltinis, todėl ateityje planuoja plėsti eksportą.
Eksportuoti galima lengviau
Kad eksporto plėtra būtų sklandesnė, Ūkio ministerija turi ne vieną priemonę ir programą, kuriomis padedama šalies įmonėms ieškoti partnerių ir rinkų užsienyje.
Pavyzdžiui, sukurta vieno langelio elektroninė sistema, kurioje sutelkta visa aktuali informacija eksportuojančiam verslui apie galimybes tikslinėse eksporto rinkose, – https://eksportogidas.verslilietuva.lt/. Informacija apima eksporto galimybių analitiką, verslo misijų ir tarptautinių parodų planus, naudingus kontaktus, kvietimus dalyvauti tarptautiniuose viešuosiuose pirkimuose.
Verslumą ir eksportą skatinanti agentūra VšĮ „Versli Lietuva“ atlieka eksporto auditą, kuris skirtas įmonės pasirengimui eksportuoti nustatyti, spragoms ar sritims, kurios įmonei suteiktų galimybę tapti konkurencingesnei rinkoje, identifikuoti, pvz., nėra prekės ženklo, eksporto vadybininko ir t.t.
Atliktus auditą, darbas gali būti tęsiamas su komercijos atašė pagalba. Komercijos atašė uždavinys – aktyviai ieškoti Lietuvos verslo ryšių užsienio šalyse, skatinti eksportą, inovacijas ir atvykstamąjį turizmą į Lietuvą, pritraukti investicijų, skleidžiant žinią apie Lietuvos verslo ir investicijų galimybes.
Ūkio ministerijai pavaldi VšĮ „Versli Lietuva“ taip pat siūlo įvairias priemones ryšiams su užsienio partneriais užmegzti. Viena jų – eksportuojančių Lietuvos įmonių duomenų bazė internete, kur gamintojai nurodo, kokią produkciją gamina ir kokios turi jos eksportavimo į užsienio šalis patirties.
Daugiau informacijos apie eksporto skatinimo priemones ir kitus verslui aktualius klausimus galima rasti adresu www.ukmin.lrv.lt.
Užs. Nr. 105