Aplinkos ministerijos paskelbtas taršos mažinimo planas sujudino ne tik automobilių vairuotojus, bet ir verslininkus, tiesiogiai „sėdinčius“ ant šio smulkaus verslo šakos. Tokių mūsų mieste apstu, nuo nepriklausomybės atgavimo iš Vokietijos ir Prancūzijos į Tauragę jie pramynė plačius kelius, kuriais rieda daugiausiai 10–14 metų senumo transporto priemonės. Todėl siekis apmokestinti dyzelines bei senesnes transporto priemones tiesiogiai kirs ne tik per pirkėjų, bet ir per prekybininkų kišenes. „Tauragės žinių“ pakalbinti naudotų automobilių verslo atstovai ironiškai klausė, ar žmonės turi pinigų elektromobiliams, ar naujesnes transporto priemones sugebės nusipirkti pensininkai ir studentai?
Naujas mokestis
Lietuva išlieka stabilia seniausių iš užsienio įvežamų transporto priemonių rinka Baltijos šalyse. Beveik pusė (46,4 proc.) iš visų importuojamų automobilių yra 11–15 metų senumo. Negana to, ši amžiaus grupė ir toliau nesiliauja augusi – lyginant su 2017-ųjų antruoju ketvirčiu, tokio amžiaus automobilių rinkos dalis paaugo 2,6 proc. punkto.
Autotyrimai.lt duomenimis, truputį naujesni, 6–10 metų amžiaus automobiliai sudarė maždaug penktadalį visų importuotų transporto priemonių – 21,2 proc., ir per metus jų rinkos dalis sumenko 3,1 proc. punkto. Nuo 1 iki 5 metų senumo automobilių įvežta vos 9 proc. iš visų importuotų transporto priemonių.
Nenuostabu, kad aplinkos ministerijos paskelbtas taršos mažinimo planas sukėlė tikrą audrą. Jame numatytas akcizų padidinimas, automobilių pagal jų taršos lygį apmokestinimas bei lengvatos ne senesniems kaip šešerių metų automobiliams ir elektromobiliams. Ministras pirmininkas Saulius Skvernelis ketvirtadienį teigė, jog šis planas diskutuotinas ir net jam nesuprantamas. Vyriausybės vadovas kalbėjo apie svarstomą vienintelį galimą naują automobilių mokestį, skatinantį neįsigyti taršių automobilių – didesnis registravimo mokestis naujai įsigyjamiems seniems, labai taršiems automobiliams.
Seimo opozicijos atstovė Radvilė Morkūnaitė-Mikulėnienė „Tauragės žinioms“ teigė, kad reikia mažinti oro taršą. Bet čia turi prisidėti ir žemės ūkio sektorius, ir geležinkeliai, ir viešasis transportas. „Dabar toks vaizdas, kad už viską turės sumokėti mažiausias pajamas turintys, tegalintys įsigyti 10 ar 15 metų senumo automobilius. Vyriausybės pasiūlytame plane nematome siūlymų apmokestinti išties taršius visureigius, kainuojančius ir po šimtą tūkstančių. Nusitaikyta į tuos, kuriems ir mašinos paprastas remontas yra pakankama našta, ką jau kalbėti apie papildomus mokesčius,“ – kalbėjo R. Morkūnaitė-Mikulėnienė, pridūrusi, kad opozicijos Tėvynės sąjunga-Lietuvos krikščionys demokratai šiam planui nepritars.
Viešojoje erdvėje didinamiems akcizams ironiškai nepritarė atlikėjas Marijonas Mikutavičius. O žinomas apžvalgininkas Audrius Bačiulis pasisakė dar griežčiau.
„Tai akivaizdus Skvernelio Vyriausybės noras sunaikinti didžiulę Lietuvos ekonomikos šaką, užsiimančia naudotų automobilių supirkimu, gabenimu, tvarkymu ir perpardavimu tiek Lietuvos, tiek užsienio pirkėjams.
Šiame versle sukasi dešimtys tūkstančių lietuvių, ypač iš provincijos. Už Vilniaus, Kauno ir Klaipėdos ribų naudotų automobilių prekyba ir remontas sudaro tikriausiai didžiausią dalį smulkiojo verslo.
Lietuviai sukūrė ištisą prekybos kelią iš Vakarų Europos į pigių mašinų godžią posovietinę erdvę. Tai milijardinės lėšos, kurias mielai norėtų į savo kišenę nukreipti tiek Vokietijos automobilių gamintojai, tiek jų interesus Lietuvoje atstovaujantys naujų automobilių pardavėjai,“ – savo mintis „Facebook“ profilyje dėstė A. Bačiulis.
Tauragės rinka
Kad naujas planas palies Tauragę – išduoda dešimtys čia esančių stovėjimo aikštelių, kuriose prekiaujama automobiliais. „Tauragės žinių“ pakalbinti prekybininkai teigė, jog apie pusė čia esančių automobilių yra senesni nei 10 metų. Juos labiausiai perka ne tik atvykstantys latviai, lenkai, estai, bet ir lietuviai.
„Iš savo patirties galiu pasakyti, kad lietuviai perka ne pigesnes, ne naujesnių metų, bet prabangesnes transporto priemones. Kol nėra apribojimų, manau taip ir išliks, pirks prabangesnį „BMW“ ar „Mercedes“. Jei atsiras apribojimai, pirks pigesnio modelio, tačiau su aukštesniu taršos standartu, – „Tauragės žinioms“ teigė automobiliais prekiaujantis Tomas.
Statistikos duomenimis, trys iš keturių į Lietuvą atvežamų naudotų transporto priemonių yra dyzeliniais varikliais. Anot tauragiškių, kol kas belieka tik spėlioti, kaip pasiskirstymą pagal degalų tipą pakeistų galimas taršos mokestis.
„Manau 9 iš dešimties Tauragėje parduodamų automobilių yra dyzeliniai. Bet noriu pasakyti, ne tai, kad mes tokius vežame, tokie važinėja ir Prancūzijoje. Benzininių labai mažai, reikia pripažinti, su dyzeliniu automobiliu važiuoti pigiau,“ – tikino Tomas.
Našta vargingiausiems
Automobilių pardavėjo Tomo nuomone, nauji mokesčiai gerokai sumažintų automobilių skaičių. Vyras tikino, jog jie taptų beveik neprieinami senjorams ir studentams.
– Žmonės perka automobilius už 2–3 tūkst. eurų, matau, kaip atiduoda paskutinius savo pinigus. Naujesnio, kainuojančio 5–6 tūkst., jie tiesiog neįpirks. „Euro 4“ ir „Euro 5“ standarto transporto priemonės gaminamos maždaug nuo 2010-ųjų metų. Juk brangs degalai, brangsta draudimai, – „Tauragės žinioms“ teigė prekybininkas.
Tauragės apskrities verslininkų asociacijos pirmininkės Giedrės Stulginskienės teigimu, naująjį taršos planą pajustų ne tik automobilių savininkai, bet ir verslo įmonės, autoservisai. „Tai būtų pakankamai didelė finansinė našta senesnius automobilius turintiems gyventojams. Labiausiai mokestiniai pokyčiai paliestų jau ir taip mažesnes pajamas gaunančius šeimos ūkius bei smulkųjį verslą. Neigiami pokyčiai bus ir smulkaus ir vidutinio verslo įmonėms, veikiančius autoserviso bei naudotų automobilių prekybos rinkoje.“
Veš elektromobilius?
Kokia ateitis laukia auto verslo po taršos mokesčių įvedimo, prekybininkai spėlioti nesiryžo. Elektra varomų transporto priemonių Tauragės aikštelėse beveik nėra. Esą jų niekas neperka, mieste kol kas nėra įrengta elektros krovimo stotelių.
Vienos didžiausių, automobiliais prekiaujančios Tauragės įmonės „Vailida“ direktorius Vaidotas Mozūraitis teigė, kad jo įmonė Lietuvoje parduoda vos 10 proc. visų transporto priemonių. Didžioji dalis keliauja į Lenkiją, Latviją.
„Vailida“ daugiausia prekiauja naujesniais, 5–6 metų automobiliais. Esą vis mažiau žmonių nori važinėtis „laužais“.
– Nežinau aš, ar nauji mokesčiai darys įtaką. Vešim elektromobilius. Tiesa, jų nėra nė Prancūzijoje. Tie kurie yra nusipirkę, dabar juos naudoja, neparduoda, nėra kur dėvėtų nupirkt, – teigė V. Mozūraitis.
Verslininkas teigė pastebintis naujų automobilių pirkimo vajų. Esą prekybininkai daro dideles nuolaidas, vis geresnes sąlygas suteikia bankai.