Komfortiškas važiavimas ir kelio nelygumų įveikimas įmanomas automobilio pakabos dėka. Dažniausiai pagalvojama apie amortizatorius ir spyruokles, kurių veikla išties yra svarbi, bet pamirštama ne mažiau svarbius atraminius guolius, veikiančius tarsi ,,sumuštiniu’’ tarp amortizatoriaus su spyruokle ir automobilio kėbulo. Kokias funkcijas atlieka atraminiai guoliai ir kokią įtaką gali turėti jų gedimas?
Atraminiai guoliai yra viena svarbiausių automobilių pakabos dalių, jungianti amortizatorių su spyruokle prie automobilio kėbulo. Daugelyje automobilių priekiniai atraminiai guoliai matomi po variklio dangčiu. Priekiniai atraminiai guoliai taip pat jungiami su vairo mechanizmu, dėl jų lengvesnis vairo pasukimas.
Atraminiai guoliai važiuojant sugeria kelio nelygumų sukeliamą vibraciją, atramos veikia kaip garso izoliacija, nepraleidžianti vibracijos sukeliamo triukšmo į salono vidų.
Dažniausiai atraminio guolio gedimas atpažįstamas pagal atsiradusį bildėjimo ar traškėjimo garsą važiuojant nedideliu greičiu, susukant vairą iki galo į vieną ar kitą pusę, važiuojant per duobes, greičio mažinimo priemones arba nelygiu keliu. Dar vienas požymis galėtų būti sunkiai besisukantis vairas, bet vairo stiprintuvas gali neleisti pajusti šio gedimo. Guoliams sugedus visiškai, automobilio spyruoklė trinasi tvirtinimo lizduose, todėl sukant vairą girdimas girgždesys arba bildėjimas. Sugedus galiniai atramai, važiuojant nelygiu keliu girdimas bildėjimas automobilio gale.
Kas gali nutikti važinėjant su sugedusiu atraminiu guoliu?
Sugedęs atraminis guolis gali paveikti vairavimą įvairiais būdais:
- Pailgėja stabdymo kelias
- Suprastėja valdymo ir vairavimo kokybė
- Padidėjęs padangų dėvėjimasis
- Greitesnis amortizatorių susidėvėjimas
Guolių gedimas gali turėti neigiamos įtakos vairo stiprintuvui ir spyruoklėms, net deformuoti pakabą. Susidėvėjus galinėms atramoms, gali pakisti ratų geometrija - ratai išvirsta į šonus ir trinasi į kėbulą.
Vairavimas su sugedusiu atraminiu guoliu gali būti ne tik pavojingas, nes važiuojant nelygiu keliu gali būti prarandamas sąlytis su keliu ir automobilio kontrolė. Tai taip pat sukels papildomų išlaidų, nes ilgainiui, nekeičiant sugedusio atraminio guolio, gadinamos kitos pakabos dalys, kurias taip pat reikės keisti.
Atraminiai guoliai kuriami tokie, kurių turėtų užtekti visam automobilio amžiui, tačiau keletas veiksnių gali sutrumpinti atraminio guolio gyvavimo laiką. Tai gali būti blogas kelias, didelė apkrova, taip pat išoriniai veiksniai - šaltis, kelio druskos, drėgmė, ypač vandeniui patekus į pakabą, kai automobilio ratai ir arkos plaunami stipria vandens srove, tai gali sukelti koroziją.
Dažniausiai atraminiai guoliai ir gumos keičiamos kartu su amortizatoriais ir spyruoklėmis.
Atraminių guolių keitimas
Priklausomai nuo vairavimo sąlygų, atraminius guolius reikia keisti kas 75 000 - 100 000 km. Svarbiausia rinktis kokybiškas dalis. Jei yra galimybė, rinkitės originalias dalis. Mercedes, Volksvagen, Opel, Audi automobilių, bei kiti Europos automobilių gamintojai dažnai renkasi SNR gamintojo atraminius guolius. Prancūzijos firma SNR gamina atraminius ir kitus guolius.
SKF - Švedijos kompanija, vadinama didžiausia pasaulyje atraminių guolių ir kitų auto dalių gamintoja pasaulyje. Jos produktai aukštos kokybės. Tarp kitų žinomų ir patikimų dalių gamintojų yra INA, FAG ir Koyo kompanijų atraminiai guoliai.
Užs. Nr. 102