Lietuvoje nuo 2013 metų sparčiai įsibėgėjusi Daugiabučių namų atnaujinimo programa, kurios nauda jau spėjo įsitikinti daugiau nei 3,5 tūkst. daugiabučių gyventojų. Kaip pradėti planuoti ir inicijuoti renovacijos procesus ir kokie pirmieji žingsniai turi būti padaryti?
Inicijuoti būsto renovaciją gali patys gyventojai, tokiu atveju už procesą tampa atsakingas namo valdytojas. Juo gali būti tiek bendrijos pirmininkas, tiek gyventojų jungtinę veiklą atstovaujantis fizinis asmuo ar namą administruojančios įmonės įgaliotas žmogus.
Viskas prasideda nuo susirinkimo
Pirmasis žingsnis – daugiabučių butų savininkų susirinkimas. Inicijuotame susirinkime yra aptariamos galimybės modernizuoti namą, taip pat jo metu gyventojams turi būti sudarytos galimybės gauti atsakymus į visus rūpimus klausimus apie renovaciją.
Šio susirinkimo metu organizatorius turėtų aptarti informaciją apie namo būklę, kaip renovacija ją pagerintų, taip pat turėtų apžvelgti galimas renovacijos priemones, norint ne tik pagerinti daugiabučio energinį efektyvumą, užtikrinti mažesnes sąskaitas, bet ir pagerinti gyvenimo kokybę.
Svarbus dėmesys finansiniams klausimams
Susirinkimo metu organizatorius turėtų aptarti pastato atnaujinimo finansines sąlygas. Po pirmojo susirinkimo gyventojai turi būti susipažinę su informacija, kokią paramą gali suteikti valstybė, kokie žmonės turi teisę gauti šimtaprocentinę kompensaciją ir su kitais finansavimo ypatumais.
Kad susirinkimo metu gyventojai kuo geriau suprastų visas finansines subtilybes, dalyvauti susirinkime galima pakviesti Aplinkos projektų valdymo agentūros (APVA) atstovą ar net finansinės institucijos specialistus. Taip pat organizatorius pagal nustatytus teisės aktų reikalavimus privalo parengti susirinkimo metu priimtų sprendimų protokolą.
Savivaldybė irgi gali pradėti renovacijos procesą
Inicijuoti daugiabučio modernizacijos procesą taip pat gali ir savivaldybė, kuri pasirenka daugiausiai energijos vartojančius daugiabučius namus. Žinoma, savivaldybė apie renovacijos siūlymą turi pranešti daugiabučio butų savininkams ir sulaukti jų pritarimo. Jei savininkai pritaria, savivaldybė paskiria projekto administratorių – ne pelno siekiančią organizaciją arba kitą savivaldybei pavaldžią įmonę.
Tiek gyventojų, tiek savivaldybės iniciatyvos atveju, buto savininkų susirinkime gyventojai turi pritarti renovacijai. Būsto modernizavimą galima pradėti tik jei jam pritarė 55 proc. namo butų savininkų. Jeigu renovaciją inicijavo gyventojai, pritarę pradėti modernizavimą, jie privalo išsirinkti projekto administratorių. Jei renovaciją inicijavo patys gyventojai, pritarę šiam procesui jie turi išsirinkti projekto administratorių – tai padaryti labai svarbu.
Parama skiriama ne visiems
Daugiabučių namų modernizavimo programoje dalyvauti ir gauti valstybės paramą gali daugiabučiai namai, turintys tris ar daugiau butų, kurie buvo pastatyti pagal iki 1993 m. galiojusius techninius reikalavimus.
Įstatymas numato, kad parama skiriama pastatams, kurie po atnaujinimo pasiekia B arba didesnę pastato energinio naudingumo klasę, o po renovacijos sutaupo ne mažiau kaip 40 proc. šilumos energijos sąnaudų. Kultūros paveldo objektai turi sutaupyti ne mažiau kaip 25 proc. energijos.
Iki spalio mėnesio gyventojai kviečiami teikti paraiškas atnaujinti daugiabutį, pasiekti ne mažesnę kaip A pastato energinio naudingumo klasę ir šiluminės energijos sąnaudas sumažinti ne mažiau kaip 40 proc.
Užs. Nr. 45

