Kelių mokestis: didės trumpam, bet skaudžiai
Įkelta:
2023-08-01
Nuotrauka
nuotrauka
Nuotraukos autorius:
Asociatyvi Reginos Vaičaitienės nuotrauka

Nuo kitų metų siūloma didinti mokesčius už magistralinių Lietuvos kelių naudojimą – maksimalus metinis tarifas gali siekti beveik 3 100 Eur, arba 4 kartus daugiau nei dabar. Naujasis vyriausybės nutarimas sukėlė nemenką pasipiktinimo bangą – savo nevienareikšmišką nuomonę apie naujuosius kelių naudotojo mokesčio dydžius (vinjetes) sunkiasvorėms transporto priemonėms išreiškė Lietuvos vežėjų sąjunga, tauragiškių rinktas Seimo narys Romualdas Vaitkus tokį vyriausybės sprendimą irgi vadina nesavalaikiu ir nesuprantamu.

Būtų beveik 4 kartus didesnis nei dabar

Pabranginus kelių mokesčio vinjetes maksimalus metinis tarifas būtų beveik 4 kartus didesnis nei dabar. Apie tai rašo „Verslo žinios“.

Susisiekimo ministerijos parengti pakeitimai numato, jog autobusams ir krovininiams automobiliams taikomų mokesčių dydžiai priklausytų nuo jų kategorijos, ašių skaičiaus ir išmetamų teršalų kiekio.  Pavyzdžiui, žemiausio emisijos standarto, daugiau nei 12 tonų sveriančios ir bent keturių ašių transporto priemonės savininkui tektų mokėti beveik 3 100 Eur metinį mokestį vietoje 753 Eur. Didžiausias mokestis autobusams siektų 2 400 Eur vietoje 550 Eur, nurodoma projekte, kuriuo norima keisti 2005-ųjų Vyriausybės nutarimą dėl Kelių priežiūros ir plėtros programos (KPPP) finansavimo įstatymo įgyvendinimo. Jame numatyti atskiri mėnesio, savaitės ir dienos mokesčių dydžiai. Jeigu Vyriausybė patvirtintų siūlomus tarifus, jie įsigaliotų nuo 2024 metų.

Tikimasi, kad patvirtinus naujus mokesčius į valstybės biudžetą papildomai būtų surenkama apie 30–40 mln. Eur kasmet, teigia projekto rengėjai.

Tarifai nekeisti nuo 2015 m.

Kaip rašo „Verslo žinios“, Lietuvos valstybinės reikšmės kelių tinklu naudojasi beveik 2 mln. šalyje registruotų transporto priemonių (iš jų apie 64 000 veža krovinius tarptautiniais ir apie 5 000 – vidaus maršrutais), dar apie 500 000 Lietuvą kerta tranzitu. Intensyviausiai naudojamas Kaunas–Marijampolė–Suvalkai, kuriuo per parą pravažiuoja maždaug 5 400 vilkikų, taip pat Vilnius–Kaunas–Klaipėda (3 400) bei Vilniaus pietinis aplinkkelis (2 500).

Lietuvos automobilių kelių tinkle yra apmokestinta 19 magistralinių kelių, kurių bendras ilgis siekia apie 1 700 km, už jų naudojimą per metus vidutiniškai surenkama apie 53 mln. Eur.

Projekto rengėjai skaičiuoja, kad Lietuvos kelių nusidėvėjimas dėl sunkiasvorio transporto kasmet vertinamas maždaug 55 mln. Eur.

Susisiekimo ministerija anksčiau taip pat teigė, kad norint didinti finansavimą KPPP svarstoma galimybė ateityje krovininį transportą apmokestinti už krašto kelių naudojimą.

Birželio 8-ąją priėmus KPPP finansavimo įstatymo pakeitimus Vyriausybei suteikta teisė į mokamų kelių sąrašą įtraukti ne tik magistralinius, bet ir krašto bei rajoninius kelius, tačiau šis sąrašas siūlomu nutarimo projektu nekeičiamas.

Šiuo metu magistralinių kelių naudotojo mokestis renkamas įsigyjant specialią vinjetę, ateityje ją turėtų pakeisti kelių rinkliavos informacinė sistema – vadinamasis e. tollingas.

Kelių mokesčiai Lietuvoje nebuvo peržiūrėti nuo 2015 metų, siūlymui nustatyti naujus maksimalius jų dydžius Vyriausybė pritarė gegužės pradžioje.

Anksčiau skelbta, kad nuo 2024 m. liepos 1 d. Lietuvoje planuojama įvesti visiškai naują e. tollingo kelių apmokestinimo sistemą, kuri mokesčius skaičiuos pagal nuvažiuojamą atstumą, o ne kelių naudojimosi laiką. Dabar jau kalbama, kad ši sistema galbūt bus įgyvendinta tik 2025-aisiais. Tokiu atveju pabrangintos vinjetės geriausiu atveju galiotų tik pusmetį — nuo 2024-ųjų sausio 1 d. iki liepos 1 d.  Svarstymų, kad e.tollingo sistema itin sudėtinga ir įgyvendinti ją gali pavykti tik 2025-asiais, patvirtino girdėjęs ir Seimo narys Romualdas Vaitkus.

„Nesavalaikis ir nesuprantamas“

 – Susisiekimo ministerijos suplanuotas ir LR Vyriausybėje patvirtintas ženklus kelių mokesčio tarifo didinimas ekonominio sunkmečio metu – nesavalaikis. Kelių mokesčio vinjetės kaina neatspindi realios autobusų ir krovininio transporto daromos žalos kelių infrastruktūrai. Vienai dienai nupirkta vinjete transporto priemonė gali nuvažiuoti 2 km, o gali ir 600 km, todėl tokia apmokėjimo už kelių naudojimą tvarka taikoma jau tik keliose Europos valstybėse – Nyderlanduose, Liuksemburge, Danijoje, Švedijoje, Estijoje, Latvijoje ir Lietuvoje, – įsitikinęs R.  Vaitkus.  

Pasak jo, šiuo metu visose šiose valstybėse vienos dienos vinjetės tarifas yra panašaus dydžio, keturių ir daugiau ašių N3 kategorijos sunkiajai transporto priemonei Nyderlanduose, Liuksemburge, Danijoje, Švedijoje ir Estijoje kainuoja 12 Eur, Latvijoje ir Lietuvoje – 11 Eur. Pagal Susisiekimo ministerijos siūlomą tvarką Lietuvoje, priklausomai nuo emisijos klasės, dienos tarifas tokiai transporto priemonei padidėtų iki 23–51 eur.

– Tokiu atveju mūsų valstybėje kelių naudojimo mokestis taptų daugiau nei keturis kartus brangesnis nei Nyderlanduose ar Danijoje! Atitinkamai drastiškai pakiltų ir savaitės, mėnesio bei metų tarifai. Apie kelių infrastruktūros, už kurios naudojimą sumoka jos naudotojas, būklės skirtumus Lietuvoje ir aukščiau paminėtose valstybėse šiame kontekste nepadoru ir kalbėti, – teigia Seimo narys. 

Jam nesuprantamas ir sprendimas skubotai keisti tarifus nuo 2024 m. sausio 1 d., kurie galiotų tik pusmetį, kadangi ministerijos planuose yra nuo 2024 m. liepos 1 d. įvesti visiškai naują e. tollingo kelių apmokestinimo sistemą, kuri mokesčius skaičiuos pagal nuvažiuojamą atstumą, o ne naudojimosi keliais laiką. R. Vaitkus mano, kad tokia apmokėjimo tvarka yra daug labiau atliepianti realią sunkiojo transporto kelių infrastruktūrai daromą žalą ir taikoma daugumoje ES valstybių. 

– Galiausiai, buksuojant ekonomikai, siekiančios išgyventi transporto paslaugas teikiančios įmonės gerokai brangiau nei kaimyninėse valstybėse kainuosiančių kelių vinječių kaštus įtrauks į paslaugos savikainą ir už tai susimokės galutinis vartotojas. Ar to mes siekiame? – retoriškai klausia jis.

Jis pasakoja kalbėjęs su vežėjais – jie teigia pakilus kelių mokesčiui automatiškai didinsią savo paslaugų kainas. 

Pirmiausia, svarsto R. Vaitkus, reikėtų atsižvelgti į Lietuvos magistralinių kelių būklę – ji apgailėtina, bene viena prasčiausių Europoje, nepalyginama su Skandinavijos ir kitų šalių, todėl taip drastiškai didinti mokesčius yra nelogiška.

Pasak R. Vaitkaus, kalbant apie prastą kelių būklę, pirmiausia reiktų pagalvoti apie tai, kuri kuro akcizo dalis skiriama kelių priežiūrai ir remontui.

– Anksčiau keliams buvo skiriama 65 proc. kuro akcizo, tai situacija buvo bent kiek pakenčiamesnė. Dabar gi skiriama tik 45 proc. Tai tragedija. Mano įsitikinimu, jei tai kuro akcizas, jis turi 100 proc. eitų kelių remontui! – teigia Seimo narys. – O dabar tas akcizas išdalijamas švietimui, dar kažkam, ir keliams lieka nedaug. Žinoma, taip drastiškai pakėlus kelių mokestį keliams tektų šiek tiek daugiau lėšų – dabar surenkama apie 20 mln. eurų, o pakėlus būtų surenkama apie 54 mln. Tačiau tai vis tiek lašas jūroje, keliams reikia kur kas daugiau. Juo  labiau, kad ne visos Kelių mokesčio fondo lėšos skiriamos keliams.

Į Lietuvos vežėjų sąjungos siūlymus neatsižvelgta 

Lietuvos vežėjų sąjunga skelbia, kad 2023 m. liepos 12 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybė pritarė nutarimo „Dėl Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo įstatymo įgyvendinimo“ pakeitimams, kuriais nustatomi nauji kelių naudotojo mokesčio dydžiai (vinjetės) sunkiasvorėms transporto priemonėms. Nuo 2024 m. sausio 1 d. mokestis už naudojimąsi Lietuvos keliais labiausiai didės taršiam, tranzitu per Lietuvos teritoriją vykstančiam transportui – komercinėms krovininėms transporto priemonėms ir autobusams.

Įgyvendinant Europos Sąjungos direktyvines nuostatas ir siekiant užtikrinti principą „teršėjas moka“, autobusams ir krovininiams automobiliams taikomų mokesčių dydžiai priklausys nuo transporto priemonės kategorijos, ašių skaičiaus ir išmetamų teršalų kiekio. Mažiausiai kelių naudotojo mokestis didės naujausioms EURO VI taršos reikalavimus atitinkančioms transporto priemonėms, o taršioms jis gerokai išaugs.

„Lietuvos vežėjų sąjunga (LVS) siūlė nedidinti naudotojo mokesčio tarifų EURO V ir EURO VI emisijos klasių automobiliams, kadangi tai yra šiuo metu ekologiškiausios, mažiausiai aplinką teršiančios transporto priemonės ir jų naudotojams mokestinė našta neturi didėti. Deja, Vyriausybė į šį mūsų siūlymą neatsižvelgė.

LVS atkreipė dėmesį į tai, kad ypač taršiais sunkvežimiais į Lietuvą ar per jos teritoriją tranzitu vyksta trečiųjų valstybių vežėjai, todėl jiems turėtų tekti didesnė mokesčių už taršą ir poveikį infrastruktūrai našta. Kartu pasiūlėme sukurti kontrolės mechanizmą, kaip bus nustatoma trečiosiose valstybėse registruotų transporto priemonių emisijos klasė, kad jų naudotojai negalėtų piktnaudžiauti įsigydami vinjetes.

LVS taip pat pasiūlė Vyriausybei atsisakyti mokesčio už Lietuvoje įregistruotas krovinines kelių transporto priemones. Šis mokestis visiškai neįgyvendina principų „naudotojas moka“ ir „teršėjas moka“ ir yra renkamas tiesiog už transporto priemonės turėjimą, net jei ji ir nedalyvauja eisme. Yra ir atitinkamos ES rekomendacijos valstybėms-narėms atsisakyti tokių mokesčių“ – savo interneto puslapyje skelbia Lietuvos vežėjų sąjunga. 

E. tollingo sistema – valstybei svarbus projektas

Metų pradžioje skelbta, kad Vyriausybė pripažino beveik 40 mln. eurų vertės naują elektroninės kelių apmokestinimo, arba vadinamąją e. tollingo sistemą valstybei svarbiu projektu. Numatoma visoje Lietuvos teritorijoje ją įdiegti iki 2024 metų liepos 1 dienos. Anksčiau skelbtais skaičiavimais, investicijos į projektą siektų apie 38 mln. eurų, iš kurių 34,8 mln. eurų Lietuvos automobilių kelių direkcijai paskolins Finansų ministerija pagal 2021-ųjų rugsėjį pasirašytą sutartį, o likusi lėšų dalis bus sukaupta iš kelių rinkliavos lėšų. Anksčiau buvo planuota, kad nauja sistema pradės veikti nuo šių metų pradžios, tačiau Kelių direkcija spalio pradžioje pripažino, kad užsitęsus teismams jos veiklos pradžia vėluos. Šiuo metu taikant vinječių (pagal nuvažiuotą laiką) apmokestinimo sistemą, iš komercinio transporto – autobusų, krovininių bei specialių kelių transporto priemonių – per metus surenkama apie 50 mln. eurų. Įdiegus e. tollingo sistemą planuojama surinkti per 110 mln. eurų. Europinė kelių rinkliavos sistema atitiks Europos Sąjungos principus „naudotojas moka“ ir „teršėjas moka“, bus teisingesnė kelių naudotojų atžvilgiu. Ją įdiegus rinkliavos dydis priklausys ne nuo laiko, o nuo nuvažiuoto atstumo. Įmoka bus skaičiuojama atsižvelgiant į automobilio tipą ir išmetamų teršalų kiekio standartus. Mokestis bus imamas tik už važiavimą valstybinės reikšmės magistraliniais keliais.

 

 

Nuotrauka
ba;las
Įkelta:
prieš 16 valandų
Po sekmadienį Kauno „Žalgirio“ arenoje nugriaudėjusio „Lietuvos balsas. Kartos“ finalo paaiškėjo, kad naujausiais projekto laimėtojais tapo vaikinų grupė „T3“ iš mokytojos Nomedos Kazlaukomandos. Apie tai, kam muzikantai išleis laimėjimą, dėkingumą bei abejonių nepalikusią pergalę Nomeda ir „T3“ kalbėjo iškart po finalo surengtoje spaudos konferencijoje.
Nuotrauka
balas
S. Lukoševičiaus nuotraukos
Įkelta:
2024-05-13
Sekmadienio vakarą Kauno „Žalgirio“ arenoje nugriaudėjo žiūrimiausio šalyje LNK muzikinio projekto „Lietuvos balsas. Kartos“ didysis finalas. Jo nugalėtojais tapo ir LNK įsteigtus 15 tūkstančių eurų laimėjo mokytojos Nomedos Kazlaus komandos dalyviai vaikinų grupė „T3“. Už juos balsavo 39,1 proc. žiūrovų.
Nuotrauka
nuotrauka
Įkelta:
2024-05-09
Siekiant maksimaliai užkirsti kelią galimam seksualiniam smurtui prieš vaikus, bus įtvirtinta pareiga asmeniui, ketinančiam užsiimti veikla, susijusia su vaikais, turėti išduotą Neteisėto darbo su vaikais prevencijos kodą (QR kodą). Darbdaviai privalės tikrinti, ar darbuotojas turi QR kodą, o nustatytos institucijos – vykdyti darbdavių priežiūrą. Efektyvinamas specializuotos pagalbos teikimas vaikams, galimai nukentėjusiems nuo seksualinio smurto. Tai numatantiems Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (SADM) parengtiems Vaiko teisių apsaugos pagrindų įstatymo pakeitimams pritarė Vyriausybė. Juos dar turės priimti Seimas.
Nuotrauka
balsas
Asmeninio archyvo ir Lietuvos balsas. Kartos nuotraukos
Įkelta:
2024-05-09
Sulaukusi pasisekimo „Lietuvos balsas, Kartos“ kryžminių kovų atrankoje tauragiškių vaikinų komanda „T3“ pateko į finalą ir dėl laimėtojo titulo susikaus šį sekmadienį „Žalgirio arenoje“. „Tauragės žinios“, bendradarbiaudami su „Tauragės radiju“ pakalbino jų mokytoją, pasaulinio lygio lietuvių operos žvaigždę Nomedą Kazlaus. Apie savo mokinius vokalo profesorė atsiliepia labai gerai, pasak jos, vaikinuose – didžiulis potencialas.
Nuotrauka
SENJORAS
Įkelta:
2024-05-08
Šalpos pensijos negalią turintiems dirbantiesiems būtų skiriamos nepriklausomai nuo to, kada ir kokio lygio negalia nustatyta, taip pat šalpos senatvės pensijas galėtų gauti ir jau pensinio amžiaus sulaukę, bet vis dar dirbantys žmonės – tokiems siūlymams šiandien po pateikimo pritarė Seimas. Artimiausiu metu jie bus svarstomi Parlamento komitetuose.
Nuotrauka
adakavas
Adakavo socialinių paslaugų namų nuotraukos
Įkelta:
2024-05-08
Tauragėje veiklą pradėjo dar vienos naujos socialinės dirbtuvės, kurioje žmonės su negalia gamins įvairius rankdarbius, pakuos dovanas, taisys drabužius, taip pat teiks aplinkos tvarkymo ir kitas bendruomenei reikalingas paslaugas.  Čia, žmonės, turintys negalią, pajus, kad ir jie šioje visuomenėje – ne mažiau svarbūs ir reikalingi. O ambicijos nemažos: savo rankų darbo gaminius parduos elektroninėje parduotuvėje.
Nuotrauka
T3
Lietuvos Balso feisbuko nuotrauka
Įkelta:
2024-05-07
Ryškiausio muzikinio projekto šalyje grandiozinis finalas naujame sezone užims didžiausią šalies areną, kur tūkstančiai tikrą muziką mylinčių balsų dainuos kartu su tais, kurie naujame projekto sezone savo talentu prasiskynė kelią į finalą!
Nuotrauka
m
Tauragės kultūros centro ir asmeninio archyvo nuotraukos
Įkelta:
2024-05-03
Paskendę darbiniuose ir buitiniuose rūpesčiuose reta šeima prisimena, jog be aprūpinimo materialine gerove tėvų pareiga vaikuose ugdyti ir meilę tėvynei. Šią pareigą sėkmingai atlieka Valinčių šeima. Tiek tėvai, tiek vaikai priklauso šokių ar dainų kolektyvams, kartu keliauja, kuria tradicijas, mini valstybines šventes. O svarbiausia, myli ir gerbia vienas kitą.  
Nuotrauka
„Tauragės žinių“ archyvo nuotrauka
Įkelta:
2024-04-27
Šiandien, apie 14 val., specialiosioms tarnyboms pranešta, kad kilo gaisras Leikiškės sąvartyne. Gaisrą pastebėjo ir specialiąsias tarnybas informavo sąvartyne dirbusi dispečerė. Degė apie 70 kv. m sąvartyno ploto. Nuo degusio ploto patraukta technika.
Nuotrauka
Nuošliauža
Tauragės rajono savivaldybės nuotrauka
Įkelta:
2024-04-23
2024 m. sausio 24–25 dienomis, prasidėjus staigiam atšilimui, į Jūros upę nuslinko nemaža dalis šlaito, daugiamečiai medžiai bei dalis pėsčiųjų ir dviračių tako. Dėl susidariusios situacijos sausio 25 dieną, 10 val. surengtas Tauragės rajono savivaldybės Ekstremalių situacijų operacijų centro posėdis, o tos pačios dienos vakare Tauragės mieste paskelbta ekstremalioji situacija.
Nuotrauka
Aleja
Įkelta:
2024-04-22
Tauragės rajono savivaldybės administracija pasirašė sutartį su UAB „Hidroterra“ dėl dalies Jūros upės šlaito nuo Dariaus ir Girėno g. Iki J. Tumo – Vaižganto g., Tauragės mieste (prie „Versmės“ gimnazijos), nuošliaužos padarinių pašalinimo (avarijos grėsmės pašalinimo) ir šlaito sutvirtinimo projekto parengimo darbų.
Nuotrauka
inkilai
Tauragės apylinkės teismo nuotrauka
Įkelta:
2024-04-22
Lietuvos teismų bendruomenė palaikydama Ukrainą kovoje už laisvę bei prisidėdama prie Pakruojo dvaro ir organizacijos „Stiprūs Kartu“ inicijuotos paramos akcijos „Laisvės paukščiai“  sukūrė net 16 unikalių inkilų. Juos nuo kitos savaitės pradžios, t. y. nuo 2024 m. balandžio 22 d. iki balandžio 28 d. bus galima įsigyti aukciono būdu puslapyje www.laisvėspaukščiai.lt.
Nuotrauka
smurtas
Pexels.com/SHVETS asociatyvi nuotr.
Įkelta:
2024-04-19
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija primena, kad Lietuvoje veikia pagalbos nuo nusikalstamos veikos nukentėjusiems asmenims sistema ir pagalbos tarnybų tinklas. Šiuo metu šalyje yra 23 akredituotos pagalbos tarnybos, kurios teikia pagalbą nuo nusikalstamos veikos nukentėjusiems asmenims. Nukentėjęs asmuo gali kreiptis į bet kurią pagalbos tarnybą. Iš viso per praeitus metus suteikta apie 15 tūkst. įvairių paslaugų nukentėjusiems asmenims. Akredituotai pagalbai teikti šiemet skirta 500 tūkst. eurų valstybės biudžeto lėšų.
Nuotrauka
defi
Įkelta:
2024-04-18
Šį mėnesį Tauragės ir rajono ugdymo įstaigose „įsikūrė“ daug kam iki šiol tik filmuose apie mediciną matyti prietaisai – pusiau automatiniai defibriliatoriai. Sunku ištarti ne tik  įrenginio pavadinimą, ugdymo įstaigų bendruomenėms tenka pratintis ir su mintimi, kad ištikus nelaimei būtent jiems teks teikti pirmąją pagalbą blogai pasijutusiam asmeniui. Ir ne tik kolegai ar mokiniui: bet kam iš gatvės.
Nuotrauka
tesimas
www.karjerastau.lt nuotrauka
Įkelta:
2024-04-17
Teisininko profesija itin populiari, šią studijų kryptį kelintus kelerius metus iš eilės absolventai renkasi noriai. Kaip vyksta darbas teisme ir kaip tampama teisėju Tauragės Mažvydo progimnazijos aštuntokai balandžio 9 d. sužinojo lankydamiesi Tauragės  miesto apylinkės teisme.
Nuotrauka
rinkimai balsavimas
Įkelta:
2024-04-16
Artėjant Respublikos Prezidento rinkimams, Referendumui dėl pilietybės išsaugojimo, rinkimams į Europos Parlamentą bei Seimo rinkimams, Vyriausioji rinkimų komisija (VRK) inicijuoja pilietinę akciją „Aš Balsuosiu" ir kviečia rinkėjus įsitraukti ir parodyti apsisprendimą dalyvauti artėjančiuose rinkimuose.