Karina SĖRIKOVA
27-erių tauragiškio Martyno Stonio sėkmės istorija prasidėjo tądien, kai jis pirmą kartą pamatė jaunimą šokant lindyhop‘ą. Šiandien Martynas – vienas šokių studijos „Hoppers‘ dance studio“ įkūrėjų ir lindyhop‘o mokytojų, šio šokio žingsnelių mokantis ne tik ant Lietuvos, bet ir ant užsienio šokių aikštelių parketų.
Karjera susiklostė stulbinančiu greičiu
Martynas šoka nuo ketvirtos klasės. Vaikino karjeros pradžia – Tauragės moksleivių kūrybos centro modernaus šokio studijoje „Saiga“, kur jis intensyviai mokėsi pramoginių šokių meno.
– Šokant pramoginius šokius vargindavo nuolatiniai konkursai. Repetuoji po maždaug pusantros valandos penkis kartus per savaitę ir didžiausias to tikslas – nugalėti konkurse. Daug pastangų – mažai atsipalaidavimo. O aš norėjau tiesiog šokti, – atviravo Martynas.
Praleidęs maždaug metus Vilniuje, Martynas viename klube pamatė šokant lindyhop‘ą ir tai pakeitė visą jo likimą.
– Pamenu, į klubą susirinko jaunimas ir ėmė šokti. Buvo akivaizdu, kad jiems tai patinka, kad jie atsipalaidavę. Tai buvo šokis savo malonumui. Pagaliau supratau, ko visą laiką ieškojau, – pasakojo tauragiškis.
Vaikinas sužinojo, kokiai šokių mokyklai priklauso tą vakarą matyti šokėjai, ir nieko nelaukdamas užsirašė į užsiėmimus. Repeticijos vykdavo du kartus per savaitę po valandą.
Labai greitai Martynas buvo pakviestas į pažengusių lindyhop‘o šokėjų grupę. Traukinys pajudėjo. Jau po maždaug keturių mėnesių vaikinui buvo pasiūlyta surengti pirmąjį asmeninį pasirodymą.
– Jis buvo skirtas Valentino dienai. Pamenu, per vieną vakarą teko išmokti du šokius. Atrodė sudėtinga, tačiau pasirodymo metu viskas klojosi gerai, – prisiminimais dalijosi lindyhop‘eris.
O po dvejų metų Martynas ir jo partnerė vedė savo pirmąją šokių pamoką.
Lindyhop‘as – beprotiškiausias Amerikos šokis
Martyno teigimu, lindyhop‘as gimė Niujorke XX-ojo amžiaus trečiojo dešimtmečio pabaigoje. Tuo metu Amerikoje vyravo Didžioji ekonominė krizė, dar kitaip vadinama Didžiąja depresija.
– Amerikiečiai neturėjo pinigų, norėjo atsipalaiduoti, pamiršti bėdas ir tam geriausiai tiko šokis. Nė vienas iki tol vyravęs šokis nesuteikė tiek laisvės saviraiškai. Viskas buvo nauja, įmanoma ir bejokių taisyklių, – charizmatiško šokio istoriją pasakojo tauragiškis.
Šokėjai sugalvodavo naujus judesius ir jeigu jiems jie atrodė patrauklūs, juos „įteisindavo“ savo šokyje. 1933 metai reikšmingi lindyhop‘o istorijoje – garsus lindyhop‘o šokėjas Frankie Manningas pirmą kartą atliko triuką, kurio metu išmetė savo partnerę į orą. Tai pavertė lindyhop‘ą patraukliausiu šokiu istorijoje.
Prieš karą, nepaisant stulbinančio populiarumo, lindyhop‘as buvo pusiau oficialus šokis, kurio mokė vos keletas nepriklausomų šokių studijų ir „gatvės mokytojai“. Tuo metu šokių salių ir mokytojų licencijų monopolį valdė dvi pagrindinės Amerikos šokių organizacijos, kurios lindyhop‘ą laikė trumpalaikiu susižavėjimu ir draudė jo mokyti. 1942 metais lindyhop‘as patvirtintas oficialiu šokiu.
Lindyhop‘o saulėtekis išaušo po Antrojo pasaulinio karo, kai ant šokių pjedestalo užlipo šokio stilius bibop‘as. Sving‘as ir lindyhop‘as tapo senamadiški, daugelis garsių orkestrų bei šokių trupių iširo, viena po kitos buvo uždaromos šokių salės. Penktajame dešimtmetyje dar buvo bandyta atgaivinti lindyhop‘ą su nauja rokenrolo etikete. Šis bandymas žlugo 7-ojodešimtmečio pradžioje, per pasaulį nusiritus bitlomanijos ir tvisto bangai.
Lindyhop‘as vėl suklestėjo apie 2000-uosius, kai grįžo domėjimasis lindyhop‘o kultūra. Būtent tuo metu ir Lietuvoje įsikūrė pirmasis lindyhop‘o ir su juo susijusių šokių klubas.
Nebūtina turėti gabumų
Martynas įsitikinęs, kad šokti lindyhop‘ą gali išmokti bet kuris – nėra negabių, yra nepakankamai noro.
– Dauguma užsimaniusiųjų išmokti šokti lindyhop‘ą prieš tai nebūna šokę. Žmonės tiesiog susižavi gražiu šokiu, linksma kompanija ir nori gerai praleisti laiką, – tikino šokėjas.
2009 metais Martynas, jo šokių partnerė Eglė Ragelskis ir hip hop‘o mokytoja Airida Gudaitė įkūrė šokių studiją „Hoppers‘ dance studio“. Šiuo metu lindyhop‘o studijoje mokosi šokti apie 100 žmonių.
– Studijoje mokome tik lindyhop‘o ir hip hop‘o. Bandome parodyti tikrąsias šių šokių tradicijas, ne tai, ką rodo per MTV muzikinį kanalą. Ir apskritai geras lindyhop‘o mokytojas negali būti ir geras salsos mokytojas, – mano šokio pedagogas.
Paklaustas, ar ketina ir toliau tobulėti kaip mokytojas, Martynas atsakė esąs įsitikinęs, kad šoks visą gyvenimą, tačiau neatmeta galimybės save realizuoti ir kitoje gyvenimo srityje:
– Jei gerai dirbi – tai ir yra tavo diplomas. Ateityje taip pat norėčiau būti įvertintas pagal savo darbus, o ne pagal gyvenimo aprašymą, na, o kokioje srityje – parodys laikas.
Rubriką remia Spaudos, radijo ir televizijos rėmimo fondas