Plintant elektromobilių virusui, problema tampa jų įkrovimas. Nuspręsta Europos Sąjungos struktūrinių fondų pagalba Tauragėje įrengti 5 elektromobilių įkrovimo stoteles. Nesnaudžia ir privatūs investuotojai, „Statoil“ tinklas mieste valdantis automatinę degalinę „1-2-3“ taip pat žada įkurti vieną stotelę, apie panašius planus užsiminę yra Tauragės „Lidl“ prekybos centro atstovai.
Greito krovimo poreikis augs
Tauragės rajono savivaldybė yra parengusi Darnaus judumo planą, kuriame iškelti tikslai skatinti žaliosios energetikos plėtrą Tauragės krašte. Laikydamasi šių gairių, savivaldybė gruodžio pabaigoje įsigijo elektromobilį, ekologiškas transporto priemones jau vairuoja ir keletas tauragiškių. Prognozuojama, kad Tauragėje 2021 metais elektra varomų automobilių turėtų būti įregistruota nuo 300 iki 500. Statistiniais duomenimis, tik 13–16 proc. elektra varomų automobilių vairuotojų per metus naudojasi viešosiomis pakrovimo stotelėmis ir paprastai elektra varomus automobilius krauna kas antrą dieną.
Įkrauti elektromobilius jų savininkai gali pasinaudodami įprastu vienfaziu (10–16 A) buitiniu elektros kištukiniu lizdu, iš kurio elektromobilis pasiima apie 3 kW galingumo srovę. Tai vadinama lėtuoju įkrovimu, kuris trunka nuo 8 iki 12 valandų. Toks ilgas įkrovimo laikas daugeliui vartotojų sukelia nepatogumų, todėl visame pasaulyje paplitusios viešos greitojo įkrovimo stotelės, galinčios įkrauti elektromobilio bateriją per 0,5–3 val. Tokias 5 stoteles planuojama įrengti ir Tauragėje. Viena jų būtų itin greitojo įkrovimo – krovimo laikas apie 30 min., likusios keturios – greito įkrovimo (4–6 val.). Kiekvienoje stotelėje planuojama įrengti po 2 prieigas, taigi iš viso mieste bus galima naudotis 10 prieigos taškų.
Kiek tai kainuos?
Planuojama projekto vertė – apie 73 600 Eur. Didžiąją dalį išlaidų už šių stotelių įrengimą turėtų padengti Europos Sąjunga. Tam savivaldybės administracija parengė investicinį projektą, kurį šią savaitę svarstė rajono Taryba. Projekto paraiška parengta pagal ES investicijų veiksmų programos priemonę „Elektromobilių įkrovimo prieigų tinklo kūrimas“. Savivaldybei teks prisidėti 15 procentų išlaidų, t. y. apie 11 tūkst. eurų, skiriant juos iš 2017 m. ir 2018 m. Tauragės rajono savivaldybės biudžetų lėšų. Įgyvendinus projektą, pagal ES priemonės sąlygas, įkrovimo stotelių eksploatacines išlaidas penkerius metus dengs savivaldybė – vartotojams krovimo prieiga bus nemokama.
Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos skaičiavimais, vidutinio elektromobilio akumuliatoriaus pakrovimui turėtų būti sunaudojama apie 30–40 kWh elektros energijos. Skaičiuojant pagal dabartinę elektros kainą (0,12 Eur/kWh), vieno elektromobilio įkrovimas savivaldybei kainuotų nuo 3,6 iki 5 Eur. Prie to dar prisidėtų galios mokestis, vienam prieigos taškui siekiantis apie 27 Eur. Prognozuojama, kad Tauragės mieste 2021 metais bus nuo 20 iki 40 naudotojų per dieną.
Kur bus stotelės?
Stoteles planuojama išdėstyti visame mieste. Didžiausio galingumo (greito įkrovimo) stotelė būtų Tauragės kultūros centro automobilių stovėjimo aikštelėje.
Kaip teigė projektą pristatęs jo koordinatorius, savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas Vytautas Navickas, vieną vidutinio galingumo stotelę būtina įrengti ir „miegamajame“ Tauragės rajone – prie Žalgirių gimnazijos.
– Privačiame name techniškai yra daugiau galimybių pasikrauti elektromobilio bateriją, o miegamuosiuose rajonuose šios galimybės yra apribotos. Tačiau ten gyvena apie 70 proc. miestiečių, stotelė bus skirta tiek jiems, tiek mikrorajone apsistojantiems svečiams, – paaiškino V. Navickas.
Vidutinio įkrovimo greičio stotelės turėtų išdygti automobilių stovėjimo aikštelėje prie Pilies aikštės, aikštelėje prie J. V. Kalvano parko, prie Švč. Trejybės bažnyčios parapijos namų.
Ateityje Tauragės mieste iš viso turėtų būti 18 elektromobilių įkrovimo stotelių – vieną jų Taurų nuotykių parke, dar kelios mikrorajone, taip pat Tarailiuose, šalia būsimo baseino, autobusų stotyje, Vasaros estradoje.