Internetinėje erdvėje pasklidus paciento skundui, iliustruotam Tauragės ligoninėje tiekiamo maisto nuotrauka, paklausėme Tauragės ligoninės direktoriaus pavaduotojo medicinai Dano Masiulionio, kas ir kokiais kriterijais remiantis sudaro ligoninės stacionare besigydančių pacientų meniu.
– Kiek pinigų yra skiriama vieno paciento maitinimui per dieną?
– Vieno lovadienio maitinimo kaina 2016 m. buvo 3,71 Eur, kai taikomas parenterinis maitinimas (tai maitinimo būdas, kai maisto komponentai skiriami tiesiai į veninę sistemą per kateterį įleistą į periferinę ar centrinę veną, – red. past.), kaina dienai gali siekti ir 100 Eur. Tokia statistika yra paskaičiuota ligoninėje, tačiau ji yra sąlyginė, nes pacientams skirtos dietos nulemia maitinimosi įvairovę priklausomai nuo ligos, būklės.
– Ar pacientų valgiaraštis yra pritaikomas pagal indikacijas?
– Pacientų valgiaraštį lemia dieta, kurią skiria gydytojas. Dietos yra labai įvairios: nuo visiško badavimo iki pilnavertės mitybos. Populiariai paaiškinant: ligoninės – specifinės įstaigos, taikančios dietinį maitinimą, pagal nustatytus standartus.
– Kas ir kokiais kriterijais remiantis sudaro pacientų valgiaraštį?
– Ligoninėje dirba kompetentingas specialistas – dietistas, kuris yra atsakingas už valgiaraščių sudarymą ir pagaminto maisto kokybę, jo darbą prižiūri ir kontroliuoja administracijos darbuotojas – Ligoninės direktoriaus pavaduotojas. Valgiaraštis rengiamas 7 dienoms (pusryčiai, pietūs, vakarienė). Dietistas parengia ir tvirtina dar ir kasdien tiekiamo maisto valgiaraštį, vertina pagaminto maisto kokybę. Pažymėtina, kad dietistas sudaro valgiaraštį atsižvelgdamas į pacientų skaičių, ligonio krepšelį bei gydytojų specialius nurodymus ir atitinkamas dietas. Vidutinis gydymosi paciento laikas mūsų ligoninėje – 6 d.
– Kaip pakomentuotumėte internete išplitusią nuotrauką, kur pacientui patiekta šlapdešrė?
– Mėsos gaminiai, tiekiami ligonių mitybai, turi atitikti Lietuvos standartą LST 1919:2003 „Mėsos gaminiai“, kuriame išdėstyti kokybės reikalavimai mėsos gaminiams. Pagal standarto nuostatas, mėsos gaminiai skirstomi į rūšis (aukščiausią, pirmą ir antrą) pagal gamybai panaudojamų žaliavų kokybę, jų mitybinę vertę. Standartas nustato mėsos gaminių, priklausomai nuo jų rūšies, kokybės rodiklius: mažiausią leidžiamą raumeninio mėsos audinio baltymų kiekį, didžiausią leidžiamą riebalų ir drėgmės kiekį. Be to, minėtas standartas riboja mėsos pakaitalų (pvz. sojos baltymų), krakmolo panaudojimą gamyboje. Taigi, pagal šio standarto reikalavimus, aukščiausios rūšies mėsos gaminiai turi būti gaminami tik iš mėsos žaliavos, nenaudojant augalinės ar gyvūninės kilmės mėsos pakaitalų, maisto užpildų bei mechaniškai atskirtos mėsos. Pavyzdžiui, aukščiausios rūšies virtoje dešroje riebalų negali būti daugiau kaip 22 procentai, drėgmė neturi būti didesnė kaip 69 procentai, o mėsos baltymų negali būti mažiau kaip 8 procentai. Tuo tarpu antros rūšies virta dešra gali būti labai riebi, nes riebalų kiekis neribojamas, drėgmė gali siekti 75 procentus, o mėsos baltymų – tik 5 procentai. Joje gali būti iki 2 proc. sojos baltymų ir krakmolo, kurio kiekis taip pat neribojamas. Ligoninėje pacientams tiekiama tik aukščiausios rūšies virta dešra. Suprantama, kad kai kurie pacientai norėtų pietums gauti Kijevo kotletą, tačiau tai nereiškia, kad jis sveikesnis už vadinamąją šlapdešrę. Be to, mes nesiorientuojame į restorano meniu. Ligoninėje yra valgykla, įvairesnio maisto pageidaujantys pacientai turi teisę pietauti ten.
– Kokia įmonė tiekia maistą pacientams, kur jis yra gaminamas?
– Maisto produktus tiekia konkursus laimėjusios įmonės. Ligoninė pati yra atsakinga už produktų, paruošto maisto kokybę.
– Ar gaunate pacientų nusiskundimų dėl maisto kokybės ar dėl to, kad maisto racionas neatitinka paciento būklės?
– Ligoninė organizuoja maitinimą pagal visus Sveikatos apsaugos ministerijos nustatytus reikalavimus. Vienas tokių reikalavimų yra atlikti vidinę pacientų apklausą dėl maitinimo paslaugos kokybės, paskutinės apklausos 2015 m. anketos duomenimis, 80 proc. atsakė, kad maitinimas – geras, 17, 2 proc. – maitinimas iš dalies geras, 2, 2 proc. maitinimo paslauga nepatenkinti.
Dėkojame už pokalbį.