Socialiniame tinkle „Facebook“ aptarinėjama Žalgirių gimnazijoje vykusi fizikos pamoka. Žurnalisto Andriaus Tapino paviešintoje nuotraukoje – skaidrė, kurioje dėstoma apie kosmoso būtybes, jų ir žmonių sąmonės lygius. Internautai diskutuoja, ar pamokos metu išdėstytas ezoterinio pobūdžio skaidrių turinys neprieštarauja fizikos ugdymo programoms? Ir ko, prailginus mokslo metus, vasaros metu gali būti mokomi mokiniai.
Vieni gina, kiti – smerkia
Žalgirių gimnazija gal ir nebūtų taip nuskambėjusi, jei ne žinomas žurnalistas Andrius Tapinas, kurio publikacijas socialiniame tinkle seka nemažas skaičius tauragiškių. Savo „Facebook“ paskyroje autorius pasidalijo Žalgirių gimnazijos mokinės nuotrauka, daryta fizikos pamokos metu.
Joje – skaidrė su tekstu: „Žmogaus paskirtis tarnauti aukštesnės sąmonės būtybėms, kurios karaliauja kosmose. Kadangi kosmose yra visokių dažnių sąmonės, tai kai kurios kosminės būtybės maitinasi žemo sąmonės dažnio žmonių energija...“.
Kilo tikras ažiotažas. Po žurnalisto įrašu – apie 600 komentarų. Vieni smerkia fiziką, esą vaikams į galvas kemšamos nesąmonės, kita gina, jog mokytojas tik provokuoja vaikus į pateikiamą turinį žvelgti kritiškai, kiti smerkia patį žurnalistą, esą jo kritika nepelnyta, o mokytojo dėstoma medžiaga – suprantama.
„Pervertino mokinių jėgas“
Ko tokiu pamokos turiniu siekė fizikos mokytojas? Kaip susisiekus aiškino internete publikuotų nuotraukų autorė, gimnazistė Gabija Nareikaitė, mokytojas teigė skaidres parengęs pats.
– Jis kai kurias skaidres perskaitė garsiai. Paklausė, ką mes galvojame. Tačiau nelabai kas susidomėjo. Diskutuojančiųjų neatsirado, – pasakojo mokinė.
Skaidrių autorius – Žagirių gimnazijos fizikos mokytojas Artūras Digaitis. Kai kurių skaidrių nuotraukas mergina nusiuntė draugams, turintiems ryšių su žinomu žurnalistu A. Tapinu. Taip fizikos pamokos turinys pasiekė internetinę erdvę.
Žalgirių gimnazijos direktorius Jonas Jatautas žurnalistei teigė publikaciją matęs. Po šios pasirodymo direktorius esą kalbėjosi ir su minėtuoju fiziku. Mokytojas direktoriui aiškinosi pervertinęs gimnazistų galimybes diskutuoti tokio pobūdžio temomis, dėl to ir kilęs toks nepasitenkinimo burbulas – mokiniai nesuprato, apie ką mokytojas kalba.
– Mums, baigusiems universitetus, materijos ir sąmonės tema yra žinoma. Jei žmogus yra materialus kūnas ir jame yra sąmonė, gal ta sąmonė gali egzistuoti ir kituose materialiuose kūnuose? Bet jūs turbūt suprantate, jog mokiniai išėję tik fizikos pagrindus, vargu bau ar gali įsitraukti į tokią diskusiją. Mokytojui teko pripažinti, jog pervertino tiek mokinių jėgas, tiek savo, –aiškino direktorius.
Pasak jo, tema nėra įtraukta į ugdymo programas ir prieš keliant diskusiją, mokiniai turėjo būti tam parengti.
Mintis kilo spontaniškai
Šių eilučių autorei fizikos mokytojas A. Digaitis teigė, jog internete po jo skaidrėmis užvirusios diskusijos neskaitė. Į tai, kad jo dėstyta pamoka viešumoje pavadinta „briedu“ fizikas reagavo ramiai. Pasak jo, kitaip žinomas žurnalistas sureaguoti ir negalėjo, nes gimnazistė atsiuntė tik dėstomos medžiagos fragmentus.
– Dėstyti dalykai nėra nauji, nėra mano sugalvoti. Tai ir Vydūno minčių tąsa ir antropoteosofijos atstovės Audronės Ilgūnienės minčių tąsa. Tai nėra fizikos kurso dėstymas ir tikrai ne egzamino medžiaga. Tai tik mano nuomonė apie kosmines būtybes. Norėjau tuo pasidalinti, tai buvo mano spontaniškas medžiagos pateikimas. Tiesiog diskusijos metu panorau pasidalinti šia medžiaga, –kalbėjo fizikos mokytojas.
Anot jo, pamokos metu pateiktos idėjos paremtos amerikiečių mokslininkų darbais. Esą natūralu, jog tiems, kurie niekada nėra gilinęsi į šias temas, jos kelia nuostabą, ar net pasipiktinimą.
Pasak Žalgirių gimnazijos direktoriaus J. Jatauto, fizikos mokytojas laikinai pavaduoja į motinystės atostogas išėjusią kolegę. Kadangi jo darbo sutartis yra terminuota, pasibaigus mokslo metams jis gimnazijoje nebedirbs. Ar grįš rugsėjį? Neaišku. Gimnazijos internetiniame puslapyje paskelbtos naujo fizikos mokytojo paieškos.
Ko mokyti vasarą, sprendžia mokykla
Tuo tarpu Tauragės rajono savivaldybės Švietimo skyriaus vedėjas Egidijus Šteimantas tokią abejones sukėlusią fiziko pamoką vadina neprofesionalumu.
– Baigę ugdymo programą, mokiniai įgyja tam tikrų žinių. Tam tikrą gebėjimą vertinti fizikinius ir astronominius reiškinius. Profesionalus mokytojas, formuluodamas kokią nors užduotį, privalo ją formuluoti ugdymo programos kontekste. Jeigu jis ją formuoja atitrūkęs nuo konteksto arba pateikia tokią medžiagą, kurios mokiniai dar nesupranta ir apie ją nebuvo kalbėta mokslo metų eigoje – tai yra mokytojo neprofesionalumas. Kalbant apie šį atvejį, medžiaga buvo pateikta neatsižvelgiant nei į mokinių amžių, nei į jų turimas tarp dalykines ir fizikos žinias. Remdamiesi jo pateiktu turiniu diskusiją vystyti būtų galėję nebent penkto kurso studentai. Nieko čia blogo, tačiau mokytojas blogai įvertino situaciją, – teigė E. Šteimantas.
Prailginus mokslo metus, ugdymo programų turinys baigiamas dar gegužės mėnesio pabaigoje. Tai, ko mokomi gimnazistai birželį, pasak Švietimo skyriaus vedėjo, pasitarę su direktoriais sprendžia mokytojai.
Straipsnį parengus spaudai, pasirodė dar viena minėtojo žurnalisto publikacija, kurioje skelbiama, jog už fiziko kritiką Žalgirių gimnazijos mokytojai smerkė mokinius ir bandė išsiaiškinti, kas „užtraukė gėdą mokyklai“. Šių eilučių autorei žurnalistas teigė kalbėjęs su mokyklos direktoriumi. Jo teigimu, ugdymo įstaigos vadovas stoja mokinių pusėn ir teigia ieškosiąs „vaistų provincialumui gydyti“. Internete fizikui išsakytą kritiką A. Tapinas vadina savo asmenine nuomone.