Tauragės autobusų parkas po kelių mėnesių švęs savo veiklos 25-ąjį jubiliejų. Nuo pat įsteigimo dienos, 1992 kovo mėnesio, jam vadovauja direktorius Rimantas Martinavičius, kuris taip pat trečius metus eina atsakingas Lietuvos nacionalinės vežėjų asociacijos keleivinio transporto vicepirmininko pareigas. Metams verčiant paskutinius lapus, direktorius apžvelgė įmonės veiklą.
Vieningas darbas – puikūs rezultatai
Pasak vadovo, pagrindinis akcinės bendrovės tikslas yra tenkinti vartotojų poreikius ir gauti iš to naudą. Tai, kokią naudą ar nuostolį gali gauti bendrovė, ar pelningai ji veiks ir konkuruos savo rinkoje, priklauso ne tik nuo organizacijos vidinės aplinkos, bet ir nuo jos sugebėjimo orientuotis ir veikti išorinėje aplinkoje. Bendrovė siekia būti saugiu ir patikimu vežėju šalyje, kad jos akcininkas – Tauragės rajono savivaldybė – ją rinktųsi kaip pagrindinį vežėją.
– Autobusų parkas vykdo efektyvią keleivių aptarnavimo politiką, siekia užtikrinti bendrovės finansinį stabilumą ir ekonomikos plėtrą bei nuolat didinti bendrovės vertę, – entuziastingai kalbėjo R. Martinavičius. – Siekiame išpildyti visus savo klientų lūkesčius, pasiūlyti jiems tinkamiausius finansinius sprendimus. Kolektyvas, kurį sudaro 65 žmonės, yra didžiausia vertybė – mes vieningai siekiame užsibrėžtų tikslų, analizuojame esamą situaciją tam, kad galėtume dar labiau tobulėti ir numatyti reikiamas strategines permainas. Visos šios mūsų pastangos davė puikius rezultatus – šiais metais dirbame pelningai, nors per 2015 m. nuostolis siekė 7 861 Eur, o per 2014 m. – 21 116 Eur.
Techninė bazė ir nuveikti darbai
Autobusų parkas teikia įvairias paslaugas: veža keleivius vietinio ir tolimojo reguliaraus susisiekimo kelių transporto maršrutais, vykdo užsakomuosius reisus, nuomoja autobusus, gabena ir saugo siuntas bei bagažus, remontuoja ir plauna automobilius. Autobusų stotyje veikia bilietų kasa, dispečerių ir siuntų tarnybos. Jai priklauso didelė automobilių saugojimo aikštelė ir remonto dirbtuvės, kurios suskirstytos į 19 skyrių.
– Mes turime 30 autobusų, kuriais aptarnaujame 42 priemiesčio, 9 tolimojo susisiekimo ir 3 miesto maršrutus. Šiais maršrutais autobusų rida per 10 šių metų mėnesių – 1 195 tūkst. km, nuvežta 533,6 tūkst. keleivių, iš jų – 201,3 tūkst. mokinių, – išsamiai pasakojo bendrovės direktorius. – Vidutiniškai per mėnesį priemiesčio maršrutais vykdomi 1 596 reisai, miesto maršrutais – 718 reisų, o tolimojo susisiekimo maršrutais – 576 reisai.
Vidutiniškai per parą į autobusų stotį įvažiuoja 60 autobusų. Darbo dienomis, mokinių mokymosi metu, kas rytą vietinio (miesto ir priemiesčio) reguliaraus susisiekimo maršrutais iš autobusų stoties išvažiuoja 9 autobusai, 7 autobusai pradeda darbą iš rajono gyvenviečių, iš kurių 2 kasdien atvyksta į Tauragę. Tolimojo susisiekimo maršrutais kas rytą išvažiuoja 8 autobusai.
Modernizuos ir atnaujins
Autobusų parkas siekia mažinti keleivių pervežimo sąnaudas ir gerinti paslaugų kokybę, todėl bus atnaujinama techninė bazė, senesnius ir neekonomiškus autobusus pakeičiant naujais. Bendrovė planuoja įgyti 6 transporto priemones: du naujus turistinio tipo M3 II klasės autobusus, du naujus tarpmiestinio tipo M3 II klasės autobusus, vieną M2/M3 turistinės klasės autobusą ir vieną naudotą M3 I klasės priemiestinio tipo autobusą. Taip tikimasi ne tik pagerinti paslaugų kokybę keleiviams ir sumažinti eksploatavimo kaštus, bet ir planinio remonto dalį sumažinti iki 25 proc. nuo visų remontų. Gavus ES struktūrinių fondų finansavimą, ketinama įsigyti naujus ekologiškus autobusus.
– Transporto sistemos plėtra yra dabarties ir ateities kartų gerovės užtikrinimas, turintis poveikį ne tik laisvam prekių judėjimui, bet ir aplinkai, žmonių sveikatai, saugai ir komfortui, – pasakojo R. Martinavičius. – Mes stengiamės nuolat atnaujinti techniką, nes kuo ji komfortiškesnė, tuo ir dirbti maloniau. Norime įrengti diagnostikos padalinį, atnaujinti automobilių plovyklą. Esame atlikę kosmetinius patalpų remontus dirbtuvėse – geriname darbo ir poilsio sąlygas.
Darnus ir sportiškas kolektyvas
Pasak direktoriaus, akcinėje bendrovėje sėkmingai veikia darbuotojų motyvavimo sistema, yra skatinamas dalyvavimas seminaruose, parodose ir konferencijose. Kiekvienais metais jie dalyvauja geriausių Lietuvos keleivinio ir krovininio transporto vairuotojų rinkimuose – IRU (Tarptautinės kelių transporto sąjungos) generalinė asamblėja vertina pasiūlytus kandidatus ir skiria garbės medalius bei ženklelius. Vairuotojams tai yra pats aukščiausias jų profesionalumo įvertinimas.
– Daug dėmesio skiriame darbuotojų laisvalaikiui. Tai liudija neseniai įvykęs bendrovės kolektyvo pamėgtas stalo teniso turnyras, kuris vyksta kasmet nuo 2012 m. Rugsėjo 3 d. vykome į ekskursiją – gamtos ir pramogų lobyną – Anykščius. Rugsėjo 17–18 d. tradiciškai leidomės į žygį dviračiais, maršrutu Klaipėda-Šventoji, – kalbėjo direktorius. – Mūsų įsitikinimu, dviratis – puikus būdas aktyviai ir sveikai praleisti laiką. Keliaudami geriau pažįstame savo kraštą, jo istoriją, miestelius ir kaimus, etninę kultūrą, aplankome įdomias vietas, būname nuostabioje gamtoje.
Priimti svarbūs sprendimai
Pasak direktoriaus, bendrovės valdymo organas yra valdyba, kuri kontroliuoja ir nukreipia veiklos procesą tinkama linkme, užtikrindama darnų ir efektyvų kolektyvo darbą. Nuo 2015 m. Tauragės rajono savivaldybės administracijos direktoriaus Modesto Petraičio įsakymu patvirtinti šie valdybos nariai: Giedrė Stulginskienė (pirmininkė, AB „Šiaulių banko“ Tauragės KAC vadovė), Nedas Budginas (AB „Vilkyškių pieninė“ personalo vadovas), Elena Jurgilienė (savivaldybės Bendrojo skyriaus vyriausioji specialistė), Marina Juškienė (AB „Vilkyškių pieninė“ auditorė), ir Tadas Pauparis (savivaldybės Geodezijos ir GIS skyriaus vedėjas).
Valdyba šiais metais rinkosi penkis kartus, aktyviai dirbo bendrovėje, jų iniciatyva apsvarstyti ir priimti sprendimai šiais aktualiais klausimais: riedmenų atnaujinimo, geltonųjų (mokyklinių) autobusų efektyvaus panaudojimo, dalyvavimo Europos Sąjungos lėšų įsisavinimo programose – ekologiškų transporto priemonių bei Darnaus judumo projekto lėšų panaudojimo.
R. Martinavičius akcentavo, kad pagrindinė grandis, užtikrinanti kokybišką keleivių vežimą rajone, yra steigėjo – Tauragės rajono savivaldybės Tarybos – valioje. Taryba vykdo socialinę politiką: pagal pasirašytas sutartis įpareigoja vežti keleivius nustatytais vietinio reguliaraus susisiekimo autobusų maršrutais bei teikti visuomenei viešųjų paslaugų įsipareigojimus. Savivaldybė reguliuoja paslaugų kainas, apimtis, analizuoja maršrutus. Bendrovė kiekvieną mėnesį pateikia steigėjui ataskaitas. Esant nuostoliams viename ar kitame maršrute, imamasi priemonių jų mažinimui – dėl mažo keleivių srauto maršrutai yra trumpinami, rečiau važiuojama.
Kas lemia bilieto kainą?
Europos Sąjunga šalies savivaldybėms iki 2020 m. skirs daugiau nei 44 mln. eurų paramos. Už šią sumą bus įsigyta 120 naujų, elektra varomų arba hibridinių miesto autobusų. Pagal statistinius duomenis, transporto priemonių atnaujinimas skatina žmones dažniau naudotis viešuoju miestų transportu ir prisidėti prie Darnaus judumo koncepcijos įgyvendinimo. Lietuva, sekdama gerąja Europos Sąjungos šalių patirtimi, planuoja nuoseklią Darnaus judumo plėtrą didesniuose šalies miestuose.
Direktorius teigė, kad specialistai iš Nyderlandų teigiamai įvertino Lietuvos savivaldybių Darnaus judumo miestų planams pasirinktas sritis: transporto sistemų pritaikymą žmonėms su specialiaisiais poreikiais, eismo saugos ir transporto saugumo didinimą mieste, intelektinių transporto sistemų, elektromobilių infrastruktūros, dviračių ir pėsčiųjų takų plėtrą, viešojo transporto kokybės gerinimą, efektyvesnį skirtingų transporto rūšių derinimą kelionėms mieste, automobilizacijos žalos mažinimą.
Nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija „Linava“ ne tik koordinuoja autobusų parkų veiklą, formuoja politiką, bet daug dėmesio skiria Lietuvos vežėjų ateičiai, supažindina su Keleivinio transporto skyriaus veikla bei apžvelgia nuveiktus darbus, informuoja, kokie jos iniciatyva buvo priimti įstatymai. Tiek Susisiekimo ministerija, tiek Valstybinė kelių transporto inspekcija, tiek aukštesnės institucijos ne kartą atsižvelgė į Asociacijos siūlymus pakeisti, papildyti galiojančius įstatymus, prisidėta prie daugelio keleivių vežėjų darbų, reglamentuojančių įstatymų parengimą, vykdymą ir tobulinimą.
– Tendencija, kad kažkas keičiasi ar bent jau bandoma keisti, pastaruoju metu juntama. Yra puikių pavyzdžių, kai vienos savivaldybės puikiai tvarkosi, o kitos – atsilieka. Naujos transporto priemonės keleiviams – patogumas ir saugumas, – aiškino bendrovės vadovas. – Verslo požiūriu kyla klausimas, ar tai padeda mažinti bilieto kainą, ar priešingai – didina įmonių sąnaudas? Viskas priklauso nuo to, kas lemia sąnaudas: ar įsigyjama naujų transporto priemonių, ar remontuojami seni autobusai ir išlaikomi didžiuliai garažai, angarai, didelis skaičius remonto darbuotojų.
Pagal vežėjų asociacijos „Linava“ duomenis, jų asociacijai priklausančiuose autobusų parkuose yra 74 proc. senesnių nei 10 m. autobusų, 5–10 m. senumo autobusų yra maždaug 9 proc., naujesnių nei 5 m. – 17 proc. Prasta situacija Vilniuje – net 81 proc. autobusų jau yra sulaukę 10 m., Kaune tokių transporto priemonių – 78 proc.
– Autobusų parko darbuotojai gyvena prieššventine nuotaika. Mūsų kolektyvo vardu sveikinu visus Tauragės gyventojus, mūsų keleivius, užsakovus su artėjančiomis šventėmis, linkiu to, ko labiausiai visiems reikia: ramybės, vilties, savitarpio supratimo ir susiklausymo. Tegul stebuklingas Kalėdų rytas į kiekvienus namus neša džiaugsmą, ramybę ir dovanoja naujų svajonių. Ramių, šviesių, jaukių ir prasmingų šventų Kalėdų ir viltingų Naujųjų metų! – nuoširdų sveikinimą visiems siunčia direktorius Rimantas Martinavičius.