Paskelbus karantiną dauguma verslų patyrė šoką – darbai sustojo, pajamų nėra, o darbuotojams mokėti reikia. Ypač daug sunkumų patiria transporto paslaugas teikiančios įmonės. Su didžiaisiais kelionių operatoriais Lietuvoje dirbančios ir autobusų bei mikroautobusų nuoma su vairuotojais užsiimančios įmonės „Vilneda“ darbuotojų atstovu prisistatęs pilietis skundėsi, kad darbdavys liepia pasirašyti prašymą savo noru eiti iš darbo, tik tada sutinka išmokėti užsidirbtus komandiruotpinigius. Įmonė teigia, kad konflikto su darbuotojais nėra, o už darbą atsiskaitoma laiku. Maža to, esą įmonė padeda vairuotojams susirasti kitas darbo vietas, tačiau ne visi galimybėmis naudojasi. Situaciją įmonėje tiria Valstybinė darbo inspekcija.
Prašė pagalbos
„Tauragės žinias“ pasiekė grupės vairuotojų, dirbančių UAB „Vilneda“ ir važinėjančių į darbovietę iš Tauragės, pagalbos šauksmas. „Prasidėjus virusui ir uždarant sienas, o vėliau įvedus karantiną, įmonėje visiškai neliko užsakymų autobusų nuomai. Įmonės vadovai tik įvedus karantiną pranešė, jog įmonė nepatenka į valstybės teikiamą pagalbą/paramą verslui ir gražiuoju paprašė vairuotojų išeiti savo noru“, – rašoma skunde. Teigiama, kad jeigu išeini savo noru, turi parašyti prašymą ir tik tada gausi savo uždirbtus komandiruotpinigius. Tačiau nei algos, nei atostoginių neišmokama, o ką jau kalbėti apie išeitines išmokas.
„Dalis vairuotojų jau išėjo savo noru, dalį įmonė užregistravo į darbo biržą. Dalis liko ir nori atgauti pinigus, bet įmonės vadovų pozicija tokia, kol neateisi pasirašyti, tol negausi komandiruotpinigių. O algos, atostoginių net kalbos nėra. Taipogi įmonė neskelbia nei prastovų, nei nieko“, – teigia vairuotojai.
Esą yra ne vienas vairuotojas, galintis tai patvirtinti, tačiau viešintis jie nenori.
Šios įmonės vairuotojų skundas pasiekė ir „Delfi“ portalą. Ten teigiama, kad darbdaviai vairuotojams siūlė susirasti kitą darbą – kurjerio arba vairuoti sunkvežimius, Tačiau daugumos netenkina nei ten galima gauti alga, nei darbo pobūdis. Besiskundęs vyras tikino, kad nors kai kurie vairuotojai darbdavių savivalei priešinasi, didžioji dalis jų jau pasirašė dokumentus dėl išėjimo iš darbo. Esą jie bijo, kad paskui įmonė jų nebepriims atgal. Portalas „Delfi“ rašo, jog kad situacija laužta ne iš piršto, žurnalistus patikino ir dar vienas toje pačioje įmonėje dirbantis, tačiau skaitytojams taip pat tapatybės atskleisti nenorėjęs vairuotojas.
Tikslas – išgyventi
„Vilnedos“ rinkodaros direktorius ir vienas akcininkų Tautvydas Žilinskas „Tauragės žinioms“ atsiuntė išsamų komentarą. Darbdavio atstovas neigia, jog darbuotojai patiria spaudimą bei tikina, jog atsiskaityti su jais nevėluoja.
– Kovo pradžioje pas mus iš viso dirbo 106 darbuotojai. Daugiau kaip pusė jų, padedami mūsų arba savarankiškai, šiuo metu jau yra radę naujas darbo vietas. Su likusia mažesniąja dalimi sąlygas dar deriname. Mūsų įmonėje buvo atrinkti aukščiausiosios kvalifikacijos, kultūringi, profesionalūs vairuotojai, kurie yra vertinami kitų darbdavių, todėl nesistebime, jog jie gauna pasiūlymų su geresnėmis darbo sąlygomis, nei šiuo metu gali užtikrinti mūsų įmonė, – teigia įmonės atstovas. – Nors visiems be išimties savo vairuotojams pasiūlėme alternatyvą – kurjerių darbą už jų dabartinį darbo užmokestį, tačiau su tokiu pakeitimu sutiko tik keli.
Anot T. Žilinsko, vairuotojai, dirbdami Lietuvoje, negauna to, ką jie buvo įpratę nuolat gauti aptarnaudami užsieniečius – dienpinigių ir arbatpinigių, komfortiškų darbo ir poilsio sąlygų, kelionių po turistų lankomas vietas Europoje. Visa tai esą greičiausiai ir lemia jų apsisprendimą nutraukti darbo santykius su „Vilneda“.
– Šiuo metu turime vienintelį tikslą – išgyventi, nebankrutuoti ir, minimalizavus kasdienes sąnaudas, sulaukti turizmo atsigavimo. Kovo viduryje dėl pandemijos buvo atšaukti visi užsakymai – be darbo stovi visi 50 turimų turistinių autobusų. Už suteiktas paslaugas užsakovai pradėjo vangiai mokėti arba visai nebemoka. Didžioji dalis mūsų užsakovų – turizmo operatoriai. Pinigų srautai iš esmės yra visai sustoję. Turistinių autobusų užsakomaisiais maršrutais vežimo paslauga, kurią teikiame jau 25 metus, – labai sezoniška. Didžiausias darbymetis – gegužę–rugsėjį, o likusius septynis mėnesius realiai dirbame už savikainą suteikdami darbo vairuotojams, – teigia T. Žilinskas.
Štilis gali trukti iki 2021 m. vasaros
Anot jo, 80 procentų įmonės turimų autobusų – iki 2 metų, pirkti lizingu, už kurį įsipareigojimai siekia per 10 mln. eurų, todėl su bankais, lizingo bendrovėmis tenka derinti įmokų atidėjimo sąlygas.
Darbdavio teigimu, didžiausia dalis šiuo metu įmonėje dar dirbančių vairuotojų, grįžusių iš užsienio, kovo viduryje gavo nedarbingumo pažymėjimus dėl saviizoliacijos ir vaikų priežiūros. Visiems kitiems jau rastos arba siūlomos šios alternatyvos: kurjerių darbas už jų dabartinį darbo užmokestį, jo nekeičiant. Tačiau su tuo esą sutiko tik keli darbuotojai, nors galimybės įdarbinti didesnės.
– Pasiūlėme alternatyvų eiti į kitas įmones dirbti vairuotojais – išvežioti prekes. Dalis jau įsidarbino ir sėkmingai dirba. Susisiekėme su didžiosiomis tarptautinių krovinių įmonėmis, kurioms šiuo metu stinga vairuotojų. Turintieji atitinkamas vairuotojų kategorijas jau gali ten įsidarbinti. Suteikiame rekomendacijas, tarpininkaujame, o neturintiems reikiamos kategorijos (CE, 95 kodas) pasiūlėme nedelsiant persikvalifikuoti – sutarėme su vairavimo mokykla dėl lengvatinių sąlygų. Dar likę įmonėje vairuotojai, tikime, laukia, kada vėl galės vairuoti autobusus – mes taip pat labai laukiame šio momento. Tačiau to, kada pradės važiuoti autobusai, ir kokiu tempu įsibėgės darbas, nežinome. Svarbu, kad šalyje baigtųsi karantinas, būtų atvertos sienos Europoje ir žmonės vėl imtų keliauti autobusais. Kada jie vėl ims keliauti, niekas negali prognozuoti. Gali tekti laukti iki 2021 m. vasaros, – nelinksmomis prognozėmis dalijosi „Vilnedos“ atstovas.
Kas skundėsi redakcijai – neaišku?
Su darbuotojais esą atsiskaitoma palaipsniui, beveik be vėlavimo. T. Žilinskas tikino, jog didžiausias įmonės prioritetas – darbuotojų atlygiai.
– Nepaisant dabartinių finansinių sunkumų, mūsų įmonė laikosi įstatymuose numatyto prievolių vykdymo eiliškumo ir pirmiausia atsiskaito su darbuotojais. Dėl paramos, susijusios su prastova, svarstome, ar pajėgsime išlaikyti reikalavimą išsaugoti darbo vietas pasibaigus karantinui ir vėluojant atsigauti turizmui. Dėl vairuotojų prastovos klausimas įmonėje dar yra sprendžiamas, todėl jiems mokamas visas darbo užmokestis. Tad šiuo metu jie gauna visą sutartą darbo užmokestį. Karantino pradžioje iš tiesų vėlavome mokėti darbo užmokestį, už tai labai atsiprašome darbuotojų, bet šią problemą jau išsprendėme. Visi mokėjimai už kovo mėnesį vyksta ir vyks neskirstant, ar darbuotojas išeina iš darbo, ar ne. Dėl paramos į valstybę jau kreipėmės, ir esame įtraukti į remtinų įmonių sąrašą, – teigė įmonės akcininkas.
Su redakcija per tarpininką susisiekė vyriškis (vardas ir pavardė redakcijai žinomi), esą vienintelis toje įmonėje dirbantis tauragiškis, ir pareiškė jokio laiško redakcijai nerašęs. Jis teigia tebedirbąs įmonėje ir užmokestį yra gavęs.
Dar vieną laišką redakcijai atsiuntė ir UAB „Vilneda“: „Tauragėje gyvena tik vienas UAB „Vilneda“ dirbantis vairuotojas. Jis mums pretenzijų neturi ir jokio ginčo su juo nėra. Pastaraisiais metais daugiau darbuotojų iš Tauragės mūsų įmonėje nedirbo. Tai reiškia, kad į jus kreipėsi asmuo, apsimetęs UAB „Vilneda“ vairuotoju. Mūsų įmonėje nebuvo ir šiuo metu nėra konflikto nė su vienu darbuotoju“.
Rekvizitai.lt duomenimis, kovo 26 d. apdraustų darbuotojų skaičius įmonėje buvo 97, tačiau balandžio 18 jų bebuvo likę 32.
Besiskundžiančiųjų dėl neteisėto atleidimo daugėja
Valstybinės darbo inspekcijos (VDI) Tauragės skyriaus vadovas Raimundas Leonavičius darbuotojams pataria neskubėti rašyti prašymų savo noru išeiti iš darbo, nes tai jiems nenaudinga.
– Susidūrę su tokia situacija darbuotojai turėtų VDI interneto svetainėje užpildyti nustatytos formos prašymą Darbo ginčų komisijai arba kreiptis į mūsų skyrių. Nesvarbu, kad jie dirba kitame mieste, skundą mes persiųsime, – sakė jis.
Pasak R. Leonavičiaus, Darbo kodeksas esant karantinui nepasikeitė. Jei žmogui ilgiau nei du mėnesius nebuvo mokamas jam priklausantis atlyginimas, jis gali ne vėliau kaip prieš 5 dienas pateikti prašymą darbdaviui, prašydamas atleisti iš darbo darbuotojo iniciatyva dėl svarbių priežasčių, tai yra pagal 56 DK straipsnį. Tada, jei jis dirbo ne trumpiau nei metus, jam nutraukiant darbo sutartį darbdavys privalo sumokėti 2 vidutinių darbo užmokesčių išeitinę išmoką. Jei trumpiau nei metus – 1 užmokesčio. Jei neatleidžia ir neišmoka, žmogus gali tuo pačiu klausimu kreiptis į Darbo ginčų komisiją. Jei žmogus atleidžiamas jam nerašant prašymo, jis per mėnesį turi kreiptis į Darbo ginčo komisiją dėl neteisėto atleidimo. Na, o darbdavys esant tokiai sudėtingai situacijai gali paskelbti prastovą.
Skundų dėl neišmokamų atlyginimų Darbo inspekcija gauna nuolat, jie sudaro apie 90 proc. visų skundų, o pastaruoju metu, per karantiną, pasak R. Leonavičiaus, ėmė daugėti besikreipiančiųjų ir dėl neteisėto atleidimo – vien pastarosiomis dienomis gauti 4 tokie skundai.
Pasak „Delfi“, VDI patvirtino, kad kovo pradžioje gavo skundą dėl UAB „Vilneda“ darbuotojams neišmokamo darbo užmokesčio bei dienpinigių ir šiuo metu atlieka tyrimą.
Užimtumo tarnyba (UT) nėra gavusi įmonės pranešimo apie numatomą grupės darbuotojų atleidimą, tačiau nuo kovo iki balandžio 10 d. į UT 5 kreipėsi vairuotojai, kurių paskutinė darbo vieta buvo UAB „Vilneda“. Dėl prastovų įmonė nesikreipė.
Asociatyvi nuotrauka